Strategisch Plan Verkeersveiligheid, Mobiliteit op maat en Fietsagenda

Natuurlijk zijn wij voor een veiliger Drenthe met nul verkeersslachtoffers, wie wil dat niet.

Een veiliger Drenthe

Je zult echter nooit alles kunnen voorkomen en helaas zullen we moeten accepteren dat er ongelukken in het verkeer blijven voorkomen.
Wij vragen ons wel af bij welk resultaat het voorgestelde plan succesvol is. Zal dat werkelijk bij nul slachtoffers zijn?

Bereikbaarheid stad
en platteland

Het belang van een goede bereikbaarheid van stad en platteland vinden wij vanzelfsprekend.

Het is wel van belang dat we daar realistisch en creatief naar blijven kijken om er voor te zorgen dat iedereen op een goede en prettige manier mee kan blijven doen.

De hubs (vervoersknooppunt) in combinatie met de diverse vervoersvormen kan daar een belangrijke en goede rol in vervullen.

Gedeputeerde Bijl heeft in 2019 toegezegd dat er op alle hubs voorzieningen worden gerealiseerd voor het opladen van de elektrische fiets en auto.

Drenthe – fietsprovincie

Het stimuleren van het gebruik van de fiets is een goede zaak.
Het aanleggen van fietssnelwegen en hoofdverbindingen kunnen we alleen maar ondersteunen.

Ook is het van belang dat de fietsverbindingen veiliger en zonder onnodige belemmeringen zijn. Ook de grote snelheidsverschillen tussen de verschillende weggebruikers verdient hierin aandacht.

Onze vragen

Vragen aan het College van Gedeputeerde Staten:

  • Kan de gedeputeerde aangeven wat de stand van zaken is met betrekking tot de realisatie van de oplaadpunten voor auto en fiets bij elke hub?
  • Wat zijn de concrete doelstellingen uit de fietsagenda?
  • Is dat bij een aantal gehaalde fietskilometers en/of het aantal fietsongelukken en/of het aangelegde doorfietsroutes?
  • Kan de Gedeputeerde concrete doelstellingen formuleren?