Notitie verkenning (vernieuwend) raadgevend referendum

Een verkenning naar een raadgevend referendum.
De werkgroep heeft naast referenda ook gekeken naar volksinitiatieven en burgerfora om de inbreng van de initiatiefnemers zoveel mogelijk recht te doen.
Complimenten daarvoor voor de werkgroep.

Zo groot mogelijke betrokkenheid en invloed van inwoners

De intentie van alle instrumenten, waarover we in deze commissie bij het agendapunt verbindend besturen ook spraken beogen een zo groot mogelijke betrokkenheid en invloed van onze inwoners.
D66 waardeert betrokkenheid van inwoners bij de provinciale politiek: daar kennen we mooie voorbeelden van!

D66 is voorstander van een correctief referendum

Wat ons betreft worden inwoners zo vroeg mogelijk bij onze plannen betrokken, waarbij ze vooraf weten waar je over meepraat, waar je over mag meebeslissen en weten wat je invloed is om teleurstellingen achteraf te voorkomen.
Zoals bekend is D66 voorstander van een correctief referendum, maar deze is wettelijk nog niet mogelijk.

Inwoners vroeg betrekken bij ontwikkeling beleid en maken van keuzes

De notitie geeft een helder inzicht in de mogelijke instrumenten voor Provinciale Staten met de voor- en nadelen van de diverse instrumenten. D66 geeft prioriteit aan de instrumenten die we kunnen gebruiken om inwoners zo vroeg mogelijk te betrekken bij de ontwikkeling van beleid, het maken van keuzes en de te nemen besluiten.
Mocht de meerderheid van de Staten voor een vervolg kiezen dan is de voorkeur van D66 voor de meest vergaande inbreng en inspraak van onze inwoners.