Blijf op de hoogte

vrijdag 12 juli 2019

Doorbraak modernisering familierecht: akkoord voor draagmoederschap

Weer een akkoord! Dit keer niet over pensioenen of klimaat, maar over modernisering van het familierecht. Vera Bergkamp: “Het familierecht loopt nu nog achter op de werkelijkheid. In ons land is nog te weinig wetgeving voor gezinnen die anders zijn samengesteld dan het standaardplaatje van één man, één vrouw en kind.”

De leden van D66 hebben zich in de resolutie ‘Familie van Nu’ en ons verkiezingsprogramma duidelijk uitgesproken voor modernisering van het familierecht. Met dit akkoord zetten we grote stappen, maar er is nog werk te doen.

Draagmoederschap in de wet

Het wordt voor (homo)paren makkelijker om juridisch ouder te worden via een draagmoeder, want draagmoederschap wordt nu eindelijk via de wet geregeld. D66 pleit al lang voor een goede draagmoederschapsregeling. Het kind, de draagmoeder en de wensouders worden dan beter beschermd. Ook bij een draagmoeder uit het buitenland.

Meerouder mee naar de dokter

Steeds meer kinderen groeien op in een meeroudergezin. Bijvoorbeeld bij een lesbisch paar en de biologische vader die samen een kind opvoeden. In de oude situatie mocht een kind volgens de wet niet meer dan twee ouders met gezag hebben. Dat leidde tot tal van problemen voor de kinderen en deze ouders.

Door de opvoeders ‘deelgezag’ te geven, kan het minderjarige kind niet zomaar gescheiden worden van zijn of haar opvoeder als een ouder bijvoorbeeld overlijdt.Ook lost het deelgezag alledaagse problemen op. De niet-biologische ouder kan dan bijvoorbeeld mee naar de dokter als het kind ziek is of langs ouderavonden op school.

D66 ziet deelgezag als een tussenstap naar meeroudergezag.

Eerste stap naar meerouderschap

D66 wil meerouderschap ook in de wet vastleggen. Dat is met dit akkoord nog niet gelukt. We realiseren ons dat dit teleurstellend is voor veel meerouders. Dat voelen wij ook. Het kabinet meent dat er nog grote uitvoeringsproblemen zijn om dit in te voeren.

D66 wil dat niet tot stilstand leidt, maar dat het kabinet komt met voorstellen om de knelpunten weg te nemen. Vera: “Alle meerouders moeten uiteindelijk wettelijk erkende ouders worden. Hoe complex ook, we moeten wel voortgang blijven maken”.

Met D66’ers maken we het verschil

Wat enkele jaren geleden op het congres begon met de ‘Familie van Nu’ levert concrete resultaten op voor mensen. D66’ers die toen voor de troepen uit marcheerden, vernieuwende ideeën aandroegen en Nederland vooruit wilden brengen, boeken nu resultaat.

Ook is onlangs een motie aangenomen om een dubbele achternaam mogelijk te maken. We wachten nu op een wetsvoorstel van het kabinet. Daarnaast meldt D66 dit jaar een initiatiefwet aan om ongehuwde vaders en meemoeders ook automatisch gezag te geven over hun kind.

Op de hoogte blijven van onze updates over onze vrijzinnige agenda? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief