Woonzorgvisie

Durf te investeren in betaalbare woningen in Dongen!
Op dit moment behandelen we in de gemeenteraad de nieuwe Woonzorgvisie.

De Vijf Turven in ’s Gravenmoer

Afgelopen jaar hebben wij herhaaldelijk gesproken over meer betaalbare woningen. Bijvoorbeeld bij het plan De Vijf Turven in ’s Gravenmoer. Helaas kregen we vaak geen meerderheid voor het verhogen van het aantal betaalbare woningen in die plannen. We kregen wel steun van de Ouderenpartij Dongen.

Durf te investeren in betaalbare woningen in Dongen’

De andere partijen verwezen naar het moment dat we de nieuwe Woonzorgvisie zouden gaan behandelen. Dat moment is nu gekomen en dus gaan we nu vol inzetten op betaalbare woningen. We roepen onze collega raadsleden op: ‘Durf te investeren in betaalbare woningen in Dongen’. In dit artikel lichten we toe hoe we meer betaalbare woningen mogelijk willen maken.

Betaalbare koopwoningen

Investeer in betaalbare koopwoningen met behulp van een fonds
Om te beginnen denken wij dat het echt nodig is om de bouw van betaalbare koopwoningen vlot te trekken. Wij pleiten voor het opzetten van een fonds om als gemeente te kunnen investeren in betaalbare woningen in Dongen. Dat kost natuurlijk geld, maar dat zouden we kunnen betalen omdat we dit jaar geld overhouden op de opvang van Oekraïense Vluchtelingen en we houden ook op andere posten veel geld over. Zo’n fonds is nodig omdat op dit moment in de harde plancapaciteit er maar voorzien is in 2% goedkope koopwoningen. Daartegenover staan 30% dure koopwoningen. We moeten de bouw van juist die goedkope koopwoningen dus stimuleren.

Norm voor 30% sociale huurwoningen echt altijd invullen

Verder moet er meer aandacht komen voor het echt invullen van de norm om 30% in de categorie sociale huur te bouwen. Deze norm hanteerden wij al vaker, maar de collega raadsleden deden deze af als een ‘streven’. We lezen nu in de Woonzorgvisie dat dit echt een norm is geworden, dat gaat helpen om meer sociale huurwoningen te realiseren. Wel vinden we het erg jammer dat de Woonzorgvisie tegelijkertijd stelt dat deze norm alleen maar geldt voor projecten van meer dan 12 woningen. In Dongen realiseren we vaak kleinere projecten en dan zou die norm van 30% niet gelden. We hebben daarom aan de wethouder gevraagd hoe hij gaat sturen op betaalbare en sociale woningen bij plannen met minder dan 12 woningen.

Doorstroming vindt niet voldoende plaats

We hoorden voorheen vaak het argument dat je ook duurdere woningen moet bouwen, zodat er doorstroming ontstaat aan de onderkant van de woningmarkt. Maar uit cijfers blijkt dat de duurdere nieuwbouwhuizen vaak gekocht worden door mensen van buiten de gemeente. Met als gevolg dat door de bouw van duurdere huizen er voor starters geen goedkopere koop- of huurwoningen in Dongen beschikbaar komen. Kortom, er helpt maar een ding en dat is nieuwe woningen bouwen die betaalbaar zijn.