Wij zien door de bomen het bos niet meer…

Voor een groene en gezonde leefomgeving is het belangrijk dat er genoeg aandacht is voor nieuwe en kwalitatief goede bomen. Daar werken wij hard aan. In dit artikel een voorbeeld van hoe dat soms leidt tot een aangenomen voorstel, dat maar heel langzaam tot uitvoering komt. En het resultaat is dan soms ook nog iets heel anders dan wat je je er vooraf van had voorgesteld. Het initiatief voor een geboorteboom per jaar, dat er nu gaat komen is zeker aardig, maar soms zien we door de bomen het (geboorte)bos niet meer terug. We nemen u even mee…

Voor ieder kind een boom en dus een heel bos…

Even de feiten op een rij. Op 19 mei 2022 diende D66 samen met de Ouderenpartij Voor Dongen de motie: ‘Bomen planten in Dongen’ in. Dat voorstel werd aangenomen, maar we hoorden niets terug over de uitvoering. Daarom hebben we op 10 november 2022 een nieuw voorstel ingediend dat we ‘Voor ieder kind een boom’ hebben genoemd. Dat voorstel werd ook aangenomen, maar op 29 november 2022 hoorden we dat de uitvoering ervan niet haalbaar was. Het kostte teveel geld en we zouden geen ruimte hebben voor een geboortebos van 260 bomen per jaar. Er worden in Dongen namelijk ongeveer 260 kinderen per jaar geboren. Het College vroeg de raad om met andere ideeën te komen.

Kleiner geboortebos of fruitbomen…

Op 16 maart 2023 heeft Ulas Kose vanuit D66, samen met alle partijen in de gemeenteraad een amendement ingediend. Daarin stonden suggesties aan het college om wel invulling te kunnen geven aan het idee om meer bomen te planten. Een van de ideeën was om ouders van pasgeboren kinderen een geboorteboompje als geschenk te geven. Die zouden ze dan kunnen planten op bepaalde aangewezen plekken of in de eigen tuin. Een klein geboortebos planten op de compensatiegronden voor de N629 was een andere suggestie. Daarnaast zou de gemeente kunnen kiezen om wel per kind zelf een boom te planten, maar dan te kiezen voor bomen die van nature kleiner blijven en dus minder ruimte innemen, zoals bij bijvoorbeeld fruitbomen.

En het werd: één jaarlijkse geboorteboom

En dit leverde ruim een half jaar later op 20 december 2023 een reactie op van het college. De uitwerking is nu om jaarlijks in maart een geboorteboom te planten voor alle pasgeboren kinderen in het afgelopen jaar. Het idee is dat er een feestelijk moment komt waarvoor alle ouders van kinderen die in het jaar ervoor in Dongen zijn geboren zich kunnen aanmelden. Dat geldt ook voor de kinderen die in een ziekenhuis in de omgeving zijn geboren en die daarna zijn geregistreerd in Dongen. Op deze geboorteboomdag planten de ouders gezamenlijk één boom en daarbij komt een plaquette met het jaartal en de aanleiding. Verder is het idee dat de ouders één of meerdere waterdichte tijdcapsule(s) begraven bij de boom. Daarin mogen ouders een geschreven wens aan hun kind stoppen. Tenslotte komt er nog een ‘groen geschenkje’ bij. Na de feestelijk handeling van het planten van een boom krijgen alle aanwezige ouders een groen aandenken, zoals een plantje/boompje mee naar huis.

Iets met bomen en bos…

Zoals we al zeiden; zo’n jaarlijkse geboorteboomfeestdag is absoluut een sympathieke gedachte. Toch bekruipt ons het gevoel dat we van een aangenomen voorstel voor een heleboel nieuwe bomen, voor de toekomst van alle kinderen in Dongen, naar een heel ander soort initiatief zijn gegaan. Als dat ‘groene geschenkje’ nog enige omvang heeft, dan komen er uiteindelijk wel meer bomen. We blijven zitten met het idee dat we door de ‘bomen niet meer helemaal het bedoelde bos zien’.

Meer info of meepraten?

De gemeente Dongen zal meer informatie gaan geven over de geboorteboomfeestdag. Als u wilt meepraten over het onderwerp in dit artikel of andere thema’s? U kunt ons altijd bereiken via de social media (@D66_Dongen), of rechtstreeks per mail via [email protected].
De fractie van D66 Dongen, Gitta Glerum – Camfferman, Ulaș Kose, Marieke Schouten en Berry van Rosmalen (tijdelijke vervanger van Joeri de Jong).