Wij staan achter plannen voor opvang asielzoekers

We herinneren ons allemaal nog de beelden van vorige zomer van honderden vluchtelingen die in Ter Apel buiten moesten slapen. Daarna kwam er een beroep op Nederlandse gemeenten om te helpen door vluchtelingen op te gaan vangen.

Positief reageren

Vanuit D66 in Dongen hebben we regelmatig aan het college gevraagd om hierop positief te reageren. We vinden het belangrijk dat we op een menselijke manier vluchtelingen in Nederland opvangen. We begrijpen overigens ook de zorgen en frustraties van veel mensen over de grote asielinstroom. Dat is ook een probleem dat we moeten aanpakken, maar dat is niet zomaar geregeld. Daarom staan we vierkant achter de plannen van het college. Zowel voor de tijdelijke noodopvang als voor een langjarige opvang locatie voor vluchtelingen. We vinden medemenselijkheid nu voorop staan.

Een kijkje nemen bij de noodopvang aan de Nestel?

We zijn blij dat het college voor wat betreft de noodopvanglocatie rekening gaat houden met veel zorgen en wensen van de bewoners. Tijdens de twee informatieavonden kwamen er genoeg onderwerpen naar voren waarmee de gemeente en het Rode Kruis rekening gaan houden. Het is mogelijk om op zaterdagochtend 20 januari zelf een kijkje om op de noodopvang locatie aan de Nestel te gaan kijken.

Langjarige opvang locatie

Voor wat betreft de langjarige opvang locatie begrijpen wij waarom het college voor 450 asielzoekers en een langjarige afspraak wil kiezen. Het aantal zal ruim voldoende zijn om te voldoen aan de nieuwe taakstelling voor de komende jaren. Het geeft duidelijkheid en rust over locatie en aantallen voor de komende jaren. Op die manier worden we niet steeds overvallen door nieuwe verzoeken, wat elke keer opnieuw weer onrust oplevert.

Randvoorwaarden

Het college heeft de gemeenteraad gevraagd om mee te denken over de randvoorwaarden voor de langjarige opvang locatie. Wij vinden het van groot belang dat er genoeg aandacht is voor de veiligheid voor de omgeving van de opvang locatie. Dat geldt ook voor de veiligheid van de vluchtelingen zelf. Het gaat daarbij om bijvoorbeeld brand, verkeers- en zwemveiligheid, maar ook om het voorkomen van mensenhandel en huiselijk geweld. Verder is het belangrijk dat er op de langdurige opvang locatie genoeg medische zorg (met zeker ook psychische begeleiding) komt. Ook moet het onderwijs voor de vluchtelingen goed geregeld zijn. Het is noodzakelijk dat er genoeg te doen is voor de asielzoekers. Dat kan als er voldoende voorzieningen zijn voor dagbesteding op of in de nabijheid van de opvang locatie, zoals speelvoorzieningen, taalles en andere activiteiten voor jong en oud. Het zou daarom fijn zijn als de opvang locatie goed bereikbaar en niet te ver van het centrum ligt. Dan kunnen de vluchtelingen gemakkelijk meedoen in onze samenleving en kunnen vrijwilligers de opvang locatie gemakkelijk bereiken. Tenslotte vinden we het heel belangrijk dat de gemeente goed in gesprek blijft met inwoners en er heldere communicatie is.