Wij lezen voor tijdens Nationale Voorleesdagen

Pas op! Dit boek bijt!
‘Welterusten Ridder Rik’, ‘Pas op! Dit boek bijt!’, ‘Bibi’s bijzondere beestenboek’ en ‘Nederland’. Dat zijn een aantal van de boeken die Gitta Glerum-Camfferman, Marieke Schouten en Monique Hendriks zelf meenamen naar OBS Westerkim. Ze gingen voorlezen tijdens de ‘Nationale Voorleesdagen’ op dinsdagochtend 30 januari. Het bleek een schot in de roos voor de kinderen van groep 1/2, groep 3/4 en de Taalklas van OBS Westerkim. De kinderen luisterden vol aandacht en deden goed mee. Een van de leerlingen: ‘Nou, ik ga ook een boek schrijven’. En mooier konden we het niet krijgen.

Lezen is leuk en belangrijk

Wij vinden de Nationale Voorleesdagen een heel goed initiatief. Marieke, Gitta en Monique genieten zelf van het voorlezen en de reacties van de kinderen waren heel leuk. Maar het is ook belangrijk. Lezen draagt bij aan de ontwikkeling van fantasie, taalgevoel en concentratievermogen van kinderen. Marieke; ‘Ik las voor in de Taalklas. Daarin zitten veel kinderen met een andere culturele achtergrond en een andere moedertaal. Sommige zijn nog niet zo lang in Nederland. Maar ik vond het opvallend hoeveel de kinderen al konden begrijpen en wisten. Mooi om daar een uurtje aan bij te mogen dragen.’
Plezier in lezen hoort bij goed onderwijs
De Nationale Voorleesdagen zijn dit jaar van 24 januari tot en met 3 februari. Stichting CNPB, initiatiefnemer van de Nationale Voorleesdagen, heeft tot doel het lezen van boeken en het boekenbezit te stimuleren. Dit is één van de vele initiatieven die de stichting initieert om dat doel te bereiken. D66 helpt hier graag aan mee. Onderwijs is een van de speerpunten van D66. Goed onderwijs zorgt ervoor dat kinderen later succesvol en met plezier in onze ingewikkelde maatschappij kunnen functioneren. Dat is belangrijk voor de kinderen zelf en voor de toekomst van de samenleving.

‘Pas op! Dit boek bijt!’

Ook in groep 1/2 en 3/4 werd geconcentreerd geluisterd. Monique: ‘Vooral het verhaal over Koning Bobbel leverde veel hilariteit op in groep 3/4 en daarna kon een verhaal over de Gekko ook nog op geconcentreerde aandacht rekenen’. Gitta las voor uit ‘Pas op! Dit boek bijt!’; best een spannend verhaal voor de kinderen van groep 1/2: ‘Het boek begint heel lief, maar uiteindelijk zit er een krokodil in het boek. De kinderen deden volop mee om dat te ontdekken.’

Plezier in lezen hoort bij goed onderwijs

De Nationale Voorleesdagen zijn dit jaar van 24 januari tot en met 3 februari. Stichting CNPB, initiatiefnemer van de Nationale Voorleesdagen, heeft tot doel het lezen van boeken en het boekenbezit te stimuleren. Dit is één van de vele initiatieven die de stichting initieert om dat doel te bereiken. Wij helpen hier graag aan mee. Onderwijs is een van de speerpunten van D66. Goed onderwijs zorgt ervoor dat kinderen later succesvol en met plezier in onze ingewikkelde maatschappij kunnen functioneren. Dat is belangrijk voor de kinderen zelf en voor de toekomst van de samenleving.