Nationale Voorleesdagen

Marieke overhandigt het boek “De Brief voor de koning” van Tonke Dragt. Beeld: D66 Dongen

Op 26 januari startten de Nationale Voorleesdagen. Een jaarlijkse campagne om het voorlezen aan kinderen te stimuleren. Bekende Nederlanders lezen dan voor aan jonge luisteraars tijdens het Nationale voorleesontbijt. Basisscholen, bibliotheken en kinderopvangorganisaties besteden tijdens deze week op veel manieren extra aandacht aan voorlezen.

D66 Dongen verrast basisscholen in Dongen met “De Brief voor de koning” tijdens de Nationale Voorleesdagen 2022

Helaas, door Corona is ook dit jaar alles anders dan anders. “Live” voorlezen was dan ook geen optie. Erg jammer, want leden van D66 Dongen lezen tijdens de Voorleesdagen juist met veel plezier voor op verschillende basisscholen in Dongen.
D66 vindt voorlezen namelijk erg belangrijk. Voorlezen is gezellig en ontspannend, en ook heel belangrijk voor een goede leesontwikkeling. En juist met die leesontwikkeling gaat het in Nederland niet goed. Uit onderzoek blijk dat zowel de leesvaardigheid als het leesplezier van Nederlandse 15-jarigen in de afgelopen jaren gedaald is. Dit betekent dat steeds meer jongeren niet goed genoeg kunnen lezen om zelfstandig deel te nemen aan onze samenleving.

Hier moeten we dus met elkaar iets aan doen!

Extra jammer dus, dat we dit jaar niet op school kunnen voorlezen.
Maar we hebben wel een alternatief bedacht. Op vrijdag 28 januari hebben lijsttrekker Marieke Schouten en raadslid Henriet Jespers – van Dongen aan alle Dongense scholen het boek ‘De brief voor de koning’ van Tonke Dragt cadeau gegeven. Van dit spannende boek hebben we zelf ontzettend genoten. We hopen dan ook dat alle kinderen in Dongen op deze manier de kans krijgen om dit boek zelf te lezen. Of misschien dat sommige leerkrachten in de bovenbouw het boek wel aan de hele klas willen voorlezen.

Voorleesdagen

Daarnaast kun je op onze social media pagina’s leuke links naar online activiteiten rondom de Voorleesdagen vinden. En neem ook zeker een kijkje als je benieuwd bent naar eigen voorlees ervaringen en leestips van onze top 3: Marieke, Joeri en Gitta.
Leuke alternatieven, maar we hopen van harte dat we volgend jaar weer ‘gewoon’ op een school mogen voorlezen. Wij kijken er naar uit.