Leren over politiek en democratie

Zoals ieder jaar kregen leerlingen van groep 8 deze week les over lokale politiek en democratie. En niet zomaar les – ze mochten hun ideale ‘nieuw Dongen’ bouwen door samen te werken als echte gemeenteraad in de Dongense raadzaal. Onder begeleiding van een gastdocent van ProDemos en van wethouders en raadsleden, waaronder Marieke Schouten en Gitta Glerum-Camfferman

Democracity

De leerlingen speelden het spel Democracity. Het spel, inclusief gastlessen, koopt de gemeente in bij ProDemos en is onderdeel van het programma Jeugd & Politiek. Door Democracity leren de kinderen hoe de democratie in zijn werk gaat. Ze leren ook hoe je soms wel en soms niet een meerderheid haalt voor je plannen, ook al vind je zelf dat je een heel goed idee hebt. En ze gaan aan de slag met het oprichten van een eigen partijprogramma, partijnaam en bijbehorende slogan.

Heel groen en sociaal

Elke keer is het weer een verrassing wat voor dorp er gebouwd wordt. Zo ontstond er vorige week bijvoorbeeld een prachtig groen en sociaal dorp. De leerlingen dachten aan een daklozenopvang maar ook aan windmolens, veel bomen en laadpalen voor elektrische auto’s. Marieke: “Ik loop ieder jaar mee en heb al vaak het spel gezien, maar het blijft me altijd verbazen hoe betrokken en begaan de kinderen zijn met bepaalde politieke problemen. Ondanks de jonge leeftijd weten sommigen al goed hun plannen te verdedigen.”

Salaris van de wethouder

De leerlingen mochten meedoen met het politieke werk, maar ook van alles vragen aan de raads- en collegeleden . Daar maakten ze gretig gebruik van, want wat verdient een wethouder eigenlijk? En is het niet vervelend om zoveel avonden in de week te vergaderen? Gitta: “Het is ontzettend leuk om als raadslid hierbij te helpen omdat de leerlingen altijd weer met andere vragen komen. Nu stelden ze bijvoorbeeld veel vragen over de bouw van de basisscholen en hoe dat werkt, maar ook of ik vrijwillig ervoor had gekozen om raadslid te zijn, haha”