Jong geleerd, is oud(er) gedaan!

De afgelopen weken kregen leerlingen van groep 8 van de Dongense basisscholen les over lokale politiek en democratie, in onze eigen raadzaal. Het was niet zomaar een les, ze mochten hun ideale ‘nieuw Dongen’ bouwen door samen te werken als een echte gemeenteraad. Compleet met voorzitter, een gastdocent van ProDemos, en een korte cursus lobbyen. Onze raadsleden Marieke Schouten en Gitta Camfferman waren erbij!

Democracity

De leerlingen speelden het spel Democracity. Het spel, inclusief gastlessen, wordt verzorgd door ProDemos en is onderdeel van het programma Jeugd & Politiek. Begin dit jaar zijn een aantal leerlingen in dit kader ook op bezoek geweest bij Fort de Bilt. Door Democracity leren de kinderen hoe de democratie in zijn werk gaat. En hoe soms, ook al heb je nog zo’n goed idee, je niet altijd een meerderheid haalt voor jouw plannen. Ook gaan ze aan de slag met het oprichten van een eigen partij inclusief partijprogramma, partijnaam en bijbehorende slogan.

Waarom is het voor D66 zo belangrijk om kinderen nu al in contact te brengen met politiek?
Marieke: “Goed onderwijs leert kinderen de vaardigheden die ze nodig hebben in onze ingewikkelde samenleving. Politiek bewustzijn en het ontwikkelen van burgerschap horen hierbij. Via dit spel leren kinderen spelenderwijs wat politiek en democratie betekenen, en zo wordt het hopelijk iets van ons allemaal.”
Hebben de kinderen je nog iets geleerd wat je zelf meeneemt naar de raadzaal?
Gitta: “Nou, ik heb gisteren gezien dat je ook belangrijke politieke beslissingen kan nemen door steen, papier, schaar te doen! Misschien moeten wij dat ook eens proberen, haha!”

Een ‘echt’ raadslid

Om de leerlingen ook de mogelijkheid te geven vragen te stellen aan een ‘echt’ raadslid, is het de bedoeling dat er bij elk bezoek aan de raadzaal ook een raadslid aanwezig is. Marieke en Gitta sloten ieder bij 2 klassen aan. Hoe vonden ze dat? Marieke, Gitta, jullie zijn al zo vaak in die raadzaal te vinden – waarom nu weer?
Gitta: “Voor mij was het de eerste keer dat ik bij deze lessen zat, en ik vond het echt tof om erbij te zijn! De kinderen hadden binnen no time pakkende titels die niet zouden misstaan op een kieslijst: Groenrechts, Kind en Klimaat (KEK), met slogan en een inhoudelijk partijprogramma!” Marieke: “Ik loop ieder jaar mee en heb het spel al vaak gezien, maar het blijft me altijd verbazen hoe betrokken en begaan de kinderen zijn met bepaalde politieke problemen. Ondanks hun jonge leeftijd.”

Marieke: “Goed onderwijs leert kinderen de vaardigheden die ze nodig hebben in onze ingewikkelde samenleving. Politiek bewustzijn en het ontwikkelen van burgerschap horen hierbij. Via dit spel leren kinderen spelenderwijs wat politiek en democratie betekenen, en zo wordt het hopelijk iets van ons allemaal. Hebben de kinderen je nog iets geleerd wat je zelf meeneemt naar de raadzaal?