Meer vrouwen nodig in de politiek

Internationale vrouwendag; meer vrouwen nodig in de politiek
Op 8 maart vieren we Internationale Vrouwendag, een dag waarop we de sociale, economische, culturele en politieke prestaties van vrouwen over de hele wereld vieren en erkennen. Bij D66 In Dongen zijn we trots op alle vrouwen die een rol spelen in ons politieke landschap, zowel lokaal als nationaal. Maar, het kan en moet nog beter. Dus vrouwen en meisjes: als je interesse hebt in een rol in de politiek en bij D66, kom eens langs om te praten!

Breder perspectief is belangrijk

In de fractie van D66 in Dongen zijn twee van de vier fractieleden een vrouw. Dat vinden we belangrijk. Daarmee is er een evenwichtige bijdrage van mannen en vrouwen aan onze visie, beleidsvorming en besluitvorming. We geloven erin dat als we meer perspectieven hebben op allerlei zaken, dat we daarmee ook betere besluiten nemen en de hele gemeenschap beter kunnen vertegenwoordigen. We willen daarom graag inclusief en divers zijn. In de afgelopen week heeft fractievoorzitter Marieke Schouten twee kennismakingsgesprekken gevoerd met nieuwe vrouwelijke leden van D66.

Dongen slechts 29% vrouwelijke raadleden

Helaas zien we nog steeds een gebrek aan gendergelijkheid in de politiek, zowel op lokaal als nationaal niveau. Op dit moment is 35% van alle raadsleden in Nederland een vrouw. In de Dongense gemeenteraad is het slechter gesteld met 29% vrouwen. We hebben in totaal 21 raadsleden, waarvan 6 vrouwen. In de Eerste en Tweede Kamer is het na de laatste verkiezingen ook nog steeds onevenwichtig verdeeld: in beide Kamers is 40% vrouw en 60% man. D66 doet het beter: de Eerste Kamerfractie van D66 telt 5 leden, waarvan 3 vrouwen. In de Tweede Kamer zijn 4 van de 9 Kamerleden vrouw.

Kom kennis maken

Het belang van vrouwen in de politiek en het openbaar bestuur kunnen we niet genoeg benadrukken.. Dus, kom langs om een kennis te maken en te praten over wat jij als vrouw voor Dongen, de politiek en bij D66 kunt betekenen.

Meer informatie of meepraten?

Als u wilt meepraten over het onderwerp in dit artikel of andere thema’s? U kunt ons altijd bereiken via de social media (@D66_Dongen), of rechtstreeks per mail via [email protected].