Het gaat mis met het kunst- en cultuuronderwijs in Dongen

In Dongen hebben onze kinderen steeds minder mogelijkheden om met kunst en cultuur in aanraking te komen. We investeren te weinig in kunst- en cultuuronderwijs. Daarmee kunnen onze kinderen zich op dit gebied minder ontwikkelen. Dat is geen goed nieuws voor de manier waarop ze in de toekomst een bijdrage kunnen leveren aan verenigingsleven en culturele activiteiten in Dongen en de andere dorpskernen.

Geen tijd en geld over voor kunst en cultuur

Het KunstPodium heeft de opdracht om zoveel mogelijk Dongense kinderen met kunst en cultuur in aanraking te brengen. In opdracht van de gemeente Dongen moet dat via de scholen. Maar het gaat op allerlei manieren mis. Het Kunstpodium heeft in 2021 al 100.000 Euro bezuinigd en moet het kunst- en cultuuronderwijs deels financieren uit onzekere landelijke fondsen. Het is moeilijk en steeds duurder om mensen te werven die het onderwijs kunnen verzorgen, De scholen hebben het druk met allerlei interne aangelegenheden en vaak ook simpelweg geen tijd en geld over voor kunst en cultuur.

Subsidie is nodig voor vaste basis

We maken ons samen met het KunstPodium ernstige zorgen over deze situatie. We vinden namelijk dat Kunst- en cultuuronderwijs een vaste waarde moet zijn in de gemeente Dongen. Dan moet dus een gemeentelijke subsidie een voldoende vaste basis bieden aan het KunstPodium om aan die gemeentelijke opdracht te voldoen. Eerder dit jaar dienden we daarom met het CDA samen een motie in om uit te zoeken of de subsidie aan het KunstPodium wel genoeg is voor het uitvoeren van de gemeentelijke opdracht. Die motie kreeg geen meerderheid in de raad. Toch voert het KunstPodium op dit moment wel bestuurlijk overleg over dit onderwerp.

Kunstpodium heeft veel bezuinigd

We vinden het belangrijk dat we de indruk wegnemen dat er nu al heel veel geld naar het KunstPodium gaat voor kunst- en cultuuronderwijs, want dat klopt gewoon feitelijk niet.
Enkele feiten:
· Er gaat extra geld naar de oprichting van een ‘cultuurhuis’ binnen de Cammeleur. Dat staat voor een nieuwe en betere samenwerking tussen de partners. Dit doen zij naast hun eigen hoofdtaken. De samenwerking gaat over de programmering-, marketing- en horecafunctie. KunstPodium is een van de partners die hieraan bijdraagt, maar dit heeft niets te maken met ‘meer geld voor kunst- en cultuuronderwijs’.
· Het KunstPodium heeft grote organisatorische veranderingen ondergaan, waardoor er minder subsidiegeld nodig was. Er is dus juist heel stevig bezuinigd. Maar dat werkt niet voor het structurele kunst- en cultuuronderwijs. Dat kost nu eenmaal geld, wat je niet terug kunt verdienen. Dat moet een lokale overheid bekostigen.

Creativiteit gaat anders verloren

Uit naam van de Dongense jeugd hopen we op mooie uitkomsten uit het bestuurlijk overleg. Dat zou een doorlopende lijn van kunst- en cultuuronderwijs in Dongen weer mogelijk maken. Anders verliezen we veel creativiteit en kunstzinnigheid in onze gemeente in de toekomst.

Meepraten?

Wilt u met ons in gesprek of heeft u een vraag of reactie op het onderwerp in dit artikel dan kan dit ook altijd via de social media (D66 Dongen), of via de mail [email protected]