Goede ontwikkelingen

Soms duurt het even, maar dan worden er in de gemeenteraad ook belangrijke knopen doorgehakt. Dan weten we als D66-fractie weer waarvoor we het allemaal doen. We willen in dit artikel bij twee mooie en heel verschillende voorbeelden van goede ontwikkelingen stil staan. Op 1 februari namen we een besluit over geïntegreerde gymzalen bij IKC de Biezenkring en IKC Heilig Hart. En er was een besluit over het mogelijk maken van islamitisch begraven op begraafplaats De Kremer. Voor beide besluiten deden wij al een oproep in 2021 en in 2020.

Geïntegreerde gymzalen

De nieuwe gymzalen voor de nieuwbouw van IKC de Biezenkring en IKC Heilig Hart betekenen beter bewegingsonderwijs voor een groot aantal leerlingen op deze basisscholen. Al in 2021 hebben wij samen met het CDA, de Ouderenpartij en de PvdA een motie hierover ingediend. Deze motie is unaniem aangenomen. Eerder dat jaar is wethouder Van Boxtel nog vertrokken. De aanleiding hiervoor was onze motie van afkeuring vanwege de sloop van gymzaal de Otterdonk zonder alternatief voor het bewegingsonderwijs voor IKC de Biezenkring. We zijn heel blij met het passend alternatief dat er nu gaat komen.

Islamitisch en natuurlijk begraven

Het tweede besluit gaat over de verdere ontwikkeling van gemeentelijke begraafplaatsen. Met dit besluit maken we islamitisch begraven op begraafplaats de Kremer mogelijk. Hier heeft D66 in 2020 al vragen over gesteld. Steeds meer moslims willen liever in de buurt van hun kinderen en kleinkinderen begraven worden dan in het land van herkomst. Wij zijn blij dat moslims in Dongen nu de mogelijkheid krijgen om zelf deze keuze te maken. Daarnaast vinden wij het een goede ontwikkeling dat er met dit besluit op de begraafplaats in ’s Gravenmoer op een natuurlijke wijze begraven kan worden. Dat kan nu ook al op begraafplaats de Kremer. Daarmee is er dus meer keuzevrijheid bij het begraven in onze gemeente.