Geen raadsvergadering maar toch een drukke week!

Vorige week was er in verband met Hemelvaartsdag geen raadsvergadering of raadsinformatieavond in het gemeentehuis. Lekker een weekje vrij voor raadsleden zou je denken. Nou, onze week zat toch behoorlijk vol!
Regelmatig krijgen we de vraag van familie, vrienden of inwoners: wat doet een raadslid nu precies? De hele dag saaie stukken lezen en lang vergaderen? Nee hoor! We nemen u mee in wat we in zo’n relatief rustige week zonder raadsvergadering allemaal gedaan hebben.

Zaterdag 21 mei

We starten op zaterdag 21 mei. We worden tussen 9.00 13.00 verwacht in de brandweerkazerne in Tilburg, voor een Regiomarkt waar de regionale samenwerkingsverbanden zich voorstellen. Alle raadsleden uit de regio Hart van Brabant zijn uitgenodigd voor een kennismaking met organisaties als de GGD, de Omgevingsdienst, de Veiligheidsregio en uiteraard ook de regio Hart van Brabant zelf. Er zijn leuke workshops en kraampjes waar je al je vragen kunt stellen. Vanuit Dongen zijn we met zijn zessen, 2 raadsleden van de Volkspartij Dongen en onze D66 fractie (Marieke, Joeri, Gitta en Ulas). Door meer te weten van al deze samenwerkingen, zijn we goed op de hoogte van wat er speelt voor Dongen en de regio.

Maandag 23 mei

Maandagmiddag heeft Marieke een afspraak met Monique Weverink, teamleider participatie en integratie van Vluchtelingenwerk in Dongen. Monique vertelt over wat Vluchtelingenwerk allemaal doet voor statushouders, maar uiteraard ook over de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Bovendien is begin dit jaar de nieuwe wet Inburgering ingegaan, een wet die regelt dat de integratie van statushouders een verantwoordelijkheid is voor de gemeente. Dat vraagt een nieuwe werkwijze, ook voor Vluchtelingenwerk en haar samenwerking met de gemeente. We bespreken samen de kansen en de uitdagingen die hierdoor ontstaan. Kortom, een onderwerp om goed te volgen de komende jaren. Marieke: “Ik ben enorm onder de indruk van wat een kleine groep zeer betrokken vrijwilligers samen voor elkaar krijgt!”

Maandagavond hebben we fractievergadering waarin we het takendebat voorbereiden, een onderwerp dat de rest van het jaar regelmatig op de raadsagenda zal staan.

Dinsdag 24 mei

’s Avonds hebben Joeri en Gitta een afspraak met Monique Heuts en Monica Michels van het KunstPodium. Voor Gitta is het een eerste kennismaking, maar gezien haar achtergrond voelt ze zich meteen als een vis in het water. We hebben het over kunst- en cultuuronderwijs, maar ook over de samenwerking binnen de Cammeleur, de bezuinigingsopgave voor het KunstPodium en welk effect dat heeft op het muziekonderwijs in Dongen. Door het wegvallen van de subsidie voor muziekonderwijs in de vrije tijd, wordt het namelijk flink duurder. En dat heeft effect op nieuwe aanwas, niet alleen voor het KunstPodium maar uiteindelijk ook voor onze muziekverenigingen. Gitta: “Daar maken wij ons wel zorgen om.”

Zaterdag 28 mei

Vandaag is het de laatste zaterdag van de maand en dan staan we met de D66 tent op het Looiersplein. We stellen de vraag: waarop kunnen we in Dongen bezuinigen? Een erg moeilijke vraag, dat vinden we zelf ook. Juist daarom gaan we hierover in gesprek.