Geen lagere leges of snellere uitbetaling

Geen lagere leges of snellere uitbetaling voor nadeelcompensatie in Dongen. Soms kun je schade hebben van wat een overheid doet, ook al handelt de overheid binnen de wet. Die schade kan bijvoorbeeld ontstaan door werk aan een weg of door bouwwerkzaamheden. Als die schade meer is dan je normaal had kunnen inschatten of het raakt je bedrijfsvoering onevenredig, dan kun je aanspraak maken op een compensatieregeling. Dat heet ‘nadeelcompensatie’. Onlangs hebben we in Dongen de regels waar de gemeente zich aan moet houden als je van die compensatieregeling gebruik maakt vastgesteld.

Geld meteen krijgen

Vanuit D66 wilden we de Dongense regeling toegankelijker maken voor mensen met een kleinere portemonnee. Daarnaast wilden we er ook voor zorgen dat mensen die schade hebben van wat de gemeente heeft veroorzaakt, hun geld meteen krijgen en niet jaren hoeven wachten.

Voorstel 1: geen maximum van € 500,- leges berekenen

De gemeente Dongen wil dat je € 500,- leges moet betalen als je compensatie wilt vragen. Dat geld krijg je terug als de claim geaccepteerd wordt. In veel gemeenten is dat bedrag om nadeelcompensatie aan te kunnen vragen, veel lager of zelfs nul. D66 vindt het heel merkwaardig dat dit bedrag in Dongen zo hoog moet zijn. Dat betekent dat mensen met een kleine portemonnee niet snel gebruik kunnen maken van deze regeling. Daarom was het voorstel om deze leges terug te brengen tot nul euro, of tenminste een veel lager bedrag dan het wettelijke maximum van € 500,-.

Voorstel 2: sneller uitbetalen na een besluit

Het andere amendementsvoorstel van ons was om ervoor te zorgen dat de gemeente Dongen meteen het schadebedrag als een voorschot betaalt, als de gemeente de schade heeft erkend. Nu houdt de gemeente Dongen al het geld vast als je bij de rechter de hoogte van het schadebedrag aanvecht. Dat kan soms wel zes jaar duren! Dat is ook niet gunstig voor een gemeente, want die moet dan wel 6 jaar rente van 7% per jaar betalen over het verschuldigde bedrag. Bovendien moet je dan heel lang op je geld wachten en je krijgt ook de € 500,- leges pas na zes jaar terug. In Nederland is het uitgangspunt dat je recht hebt op betaling van de schade die je hebt geleden. In Dongen is de regel nu zo dat je moet kiezen tussen ‘snel je geld’ en niet naar de rechter of ‘lang wachten’ om al je schade gecompenseerd te krijgen door een uitspraak van de rechter.

Gemeente laat inwoners kiezen tussen twee slechten

Helaas lukte het ons niet om een meerderheid voor beide voorstellen te krijgen. Alleen de Ouderenpartij voor Dongen (OVD) stemde met ons mee. We hadden graag gezien dat de andere partijen ook met ons mee hadden gestemd, zodat het voorstel zou worden aangepast. Wij hebben tegen gestemd omdat het aanvragen van de compensatie teveel geld kost en de gemeente Dongen inwoners laat kiezen tussen ‘snel een beetje compensatie’ of ‘lang wachten op alle compensatie’. Wij vinden dat iedereen voor zichzelf moet kunnen opkomen en geld hoort daarbij geen rol te spelen.