Bouw van de basisscholen weer vertraagd

In Dongen zijn veel basisscholen hard toe aan een nieuw gebouw. Tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdag bespraken we de voortgang van de bouw van de nieuwe basisscholen via de zogeheten Onderwijshuisvestingsmonitor. Dit bracht ons echter geen goed nieuws.

Bouw weer vertraagd

De bouw van IKC de Biezen, IKC Heilig Hart en IKC ’s Gravenmoer is alweer vertraagd. ‘Van deze monitor zakt de moed me echt in de schoenen’, aldus Gitta Glerum-Camfferman in de raadszaal donderdag.

(Te) veel ambitie

Want Dongen is sinds 2018 bezig aan een flinke klus: het bouwen van zes nieuwe Integraal Kindcentra (IKC) en de bouw van het Cambreur college. Van deze ambitie zijn vijf jaar later alleen het Cambreur College en één IKC gereed (IKC Dongen-Vaart). De andere IKC’s zijn nog verre van klaar. En dat terwijl, volgens de oorspronkelijke plannen uit 2018, de vier andere IKC’s al klaar hadden moeten zijn. IKC Heilig Hart en Anspach zouden in 2021 in gebruik worden genomen, IKC de Biezen en IKC ’s Gravenmoer in 2022. Maar helaas. Met alle vertragingen van de afgelopen jaren komen we nu uit bij de hele andere opleverdata, zo blijkt uit de monitor: IKC Heilig Hart en Anspach eind 2024, IKC ’s Gravenmoer eind 2025, IKC de Biezen begin 2026.

Afmaken waar je aan begonnen bent

Vorig jaar stonden ouders, leerkrachten en leerlingen van de Biezenkring nog bij de raadszaal om een stil protest te voeren tegen de zoveelste vertraging. Want de staat van de Biezenkring was en is nog steeds ronduit gevaarlijk voor de gezondheid van de kinderen. Met als gevolg hoge temperaturen in de zomer, kou in de winter en loeiende Co2- meters. Maar afgelopen donderdag was de tribune nagenoeg leeg. Geen hoop meer op verbetering, geen vertrouwen meer in de politiek. ‘Laat ze eerst maar eens afmaken waar ze aan begonnen zijn en zet die scholen neer’ kregen wij te horen toen we twee weken terug op het Looiersplein stonden.

Ambtelijke capaciteit

Op dit moment is de belangrijkste oorzaak voor de vertraging een tekort aan ambtelijke capaciteit. Dat horen we vaker – ook in andere dossiers ontstaat hierdoor vertraging. In september gaan we hierover met het college in gesprek, want volgens ons pakt het college hierop te weinig verantwoordelijkheid. De kinderen van Dongen horen niet langer in hete lokalen of krakkemikkige noodlokalen te zitten, alleen omdat het college niet weet hoe zij moet prioriteren.