Alle beetjes helpen in deze tijd

D66 Dongen brengt een bezoek aan Goederenbank de Baronie
Stijgende energiekosten, dure boodschappen. Het leven wordt steeds duurder waardoor steeds meer mensen in Nederland moeite hebben om rond te komen. Helaas ook in Dongen, zo blijkt uit het feit dat steeds meer gezinnen hulp vragen bij de Voedselbank. Op dit moment gebruiken 100 Dongenaren de Voedselbank, waaronder 16 gezinnen met kinderen. Wekelijks komen daar nieuwe aanmeldingen bij.

Flinke club vrijwilligers

Marieke Schouten (fractievoorzitter) en Martijn Messing (financieel commissielid) hoorden dit afgelopen zaterdag, toen zij op bezoek waren bij Goederenbank de Baronie, de Voedsel- en Kledingbank voor Oosterhout en omgeving. Daar spraken zij met Jan en Anita Kooijman, oprichters en drijvende krachten achter de Goederenbank. Samen met een flinke club vrijwilligers, doen zij hun uiterste best al deze mensen elke week weer van een gezond pakket aan boodschappen te voorzien.

Afschaffing kostendelersnorm en vrijstelling giften voor inwoners in bijstand
Onder het motto “alle beetjes helpen” hebben wij vorige week twee voorstellen ingediend die breed gesteund werden door de raad. Zo hebben we het voor elkaar gekregen dat de kostendelersnorm afgeschaft wordt voor 21 tot 27-jarige inwonenden. Deze norm zorgde er namelijk voor dat inwoners in de bijstand minder ontvingen als er een meerderjarige, boven de 21 jaar, bij hen in huis woonde. Zeker voor thuiswonende kinderen kan dit zorgen voor schrijnende situaties. Ook het voorstel om de vrijstelling van giften voor Dongenaren in de bijstand te verhogen is met brede steun aangenomen. Inwoners in de bijstand mogen nu jaarlijks tot 1200 euro aan giften ontvangen naast hun bijstand, in de vorm van geld of bijvoorbeeld boodschappen. Op die manier worden inwoners niet gekort als zij steun ontvangen van hun omgeving in deze dure tijd.
We beseffen dat het hier gaat om kleine aanpassingen, waar misschien maar een paar gezinnen voordeel van hebben. Toch is D66 hier erg blij mee. Want juist in deze moeilijke tijden is het erg belangrijk dat de gemeenteraad en het college samen optrekken en met elkaar hun uiterste best doen om de inwoners die ons nodig hebben te helpen. En wij zijn onwijs dankbaar voor alle vrijwilligers, zoals Jan en Anita, die zich inzetten om anderen te helpen!

Steun van gemeente

Een uitdaging die steeds groter wordt. Niet alleen door de toename van het aantal aanmeldingen, maar ook omdat er bij winkels en supermarkten steeds minder eten overblijft. Goed dat er nu dus minder eten wordt verspild, maar lastig voor de Voedselbanken, omdat het aanbod van producten dat ze krijgen daardoor steeds kleiner wordt. Vooral aan verse groenten en fruit is moeilijk te komen. Daarom hopen Jan en Anita op extra financiële steun van de gemeentes, iets waar een aantal gemeentes in de omgeving al positief op hebben gereageerd. Dongen helaas nog niet

Samen als gemeenteraad om Dongen te helpen

D66 heeft goede hoop dat die steun aan de Voedselbank er nog komt. Marieke: “De nieuwe Programmabegroting van 2023-2026 heeft immers niet voor niets de titel: Niet sparen, maar helpen!” Bovendien bleek afgelopen donderdag tijdens de raadsvergadering de bereidheid van de gehele gemeenteraad om de financieel kwetsbare inwoners van onze gemeente te ondersteunen.

Afschaffing kostendelersnorm

Onder het motto “alle beetjes helpen” hebben wij vorige week twee voorstellen ingediend die breed gesteund werden door de raad. Zo hebben we het voor elkaar gekregen dat de kostendelersnorm afgeschaft wordt voor 21 tot 27-jarige inwonende. Deze norm zorgde er namelijk voor dat inwoners in de bijstand minder ontvingen als er een meerderjarige, boven de 21 jaar, bij hen in huis woonde. Zeker voor thuiswonende kinderen kan dit zorgen voor schrijnende situaties.

Vrijstelling giften voor inwoners in bijstand

Kleine aanpassingen

We beseffen dat het hier gaat om kleine aanpassingen, waar misschien maar een paar gezinnen voordeel van hebben. Toch zijn wij hier erg blij mee. Want juist in deze moeilijke tijden is het erg belangrijk dat de gemeenteraad en het college samen optrekken en met elkaar hun uiterste best doen om de inwoners die ons nodig hebben te helpen. En wij zijn onwijs dankbaar voor alle vrijwilligers, zoals Jan en Anita, die zich inzetten om anderen te helpen!