Voorwoord Jorik Huizinga

Wanneer ik door onze gemeente loop, zie ik de mooiste dingen. Meestal loop ik in mijn hardloopschoenen in een lekker tempo. Ik geniet dan van de natuur in de Wehlse Broeklanden, in de Kruisbergse bossen en in de Slangenburg. Vaak neem ik meer tijd. Ik geniet dan van de persoonlijke verhalen van onze bijzondere mensen. In hun verhalen komt de Achterhoekse bescheidenheid dikwijls samen met een flinke dosis gedrevenheid om in hun omgeving, voor hun vereniging en in hun werk mooie dingen te doen.

Gemeente met kansen

Doetinchem is een levendige gemeente die draait op ondernemende mensen. Van Gaanderen tot Nieuw-Wehl en van Overstegen tot Dichteren, overal ontmoet ik mensen die bouwen aan hun dorp, hun wijk, hun omgeving. De stad is in veel opzichten van groot belang voor de regio. Doetinchem is een gemeente met kansen.

Doetinchem bruist

Zelf word ik erg enthousiast van de altijd bruisende Grutstraat en het Simonsplein. Ik voel spanning en enthousiasme als De Vijverberg weer afgeladen vol is. Juist in de afgelopen tijd hebben we gezien hoe vitaal horecaondernemers, sportverenigingen en andere Doetinchemmers waren om de draad weer op te pakken. Het lijkt wel of de ontmoetingen tussen mensen nog intenser zijn. En eerlijk is eerlijk: waar kun je nu lekkerder en beter uit eten dan in onze stad?

Voor de toekomst

In de afgelopen jaren heeft D66 sterke accenten gezet. Wij hebben gekozen voor een progressieve insteek, steeds met onze blik gericht op de toekomst. Wij willen voor de lange termijn keuzes te maken in het belang van de toekomstige inwoners van onze prachtige gemeente. In de gemeenteraad hebben wij ons daarom sterk gemaakt voor een groene omgeving met behoud van natuur, het omschakelen naar groene energie en investering in een inclusieve gemeente waar iedereen zich thuis en welkom voelt.

Van beheergemeente naar toekomstbewuste ontwikkelgemeente

Er liggen nieuwe kansen voor Doetinchem. Dat maakt dat ik vind dat onze huidige jas niet langer past. Tot nu toe hebben we de gemeente goed en zorgvuldig beheerd. Maar we staan aan de start van een ongekende periode met potentie om van Doetinchem een nog sterkere centrumstad te maken in de Achterhoek. Doetinchem maakt in de komende tijd een sterke groei door. Zowel op economisch gebied als op het gebied van culturele voorzieningen als op het gebied van de woningmarkt. Het brengt ook fikse uitdagingen met zich mee als het gaat om het klimaat, beperkingen in de mogelijkheden om snel te bouwen en de op de loer liggende tweedeling in onze samenleving. Dit vraagt om een gemeente die niet langer in de beheerstand staat. Het vraagt om een gemeente die ook zelf ontwikkelingen in gang zet en realiseert. De gemeente Doetinchem moet wat mij betreft een toekomstbewuste ontwikkelgemeente zijn.

Lees ons programma

In ons verkiezingsprogramma leest u waar wij in de komende tijd aan willen werken. We staan voor een pragmatische, sociaalliberale koers. We hebben een optimistisch team en zijn er samen van overtuigd dat we Doetinchem, Gaanderen en Wehl vernieuwing, verandering en verbinding kunnen brengen. Daarvoor hebben we uw stem nodig.
Ik reken op u. En u kunt op D66 rekenen.

Jorik Huizinga