D66 krijgt het voor elkaar

Goed onderwijs

Wie je bent of waar je vandaan komt mag niet bepalend zijn voor wie je later wordt. D66 vindt dat elk kind recht heeft op een goede start. Daarom investeren wij 4,5 miljard euro in het allerbeste onderwijs.

Goed onderwijs valt of staat met voldoende aandacht op school. Een leraar moet de ruimte hebben om kinderen vaker een op een te helpen. Daarom investeren we in kleine klassen van niet meer dan 24 leerlingen. En we geven het onderwijs terug aan de leraar. We geven leraren meer tijd, meer ruimte en meer vertrouwen om steeds beter te worden in hun vak.

Doorstromen, stapelen en op latere leeftijd terugkeren naar het onderwijs moeten eenvoudig zijn en gestimuleerd worden. Studenten moeten de ruimte krijgen om een extra vak te volgen of stage te lopen in een andere stad. Daarom willen wij dat de OV-studentenkaart zeven dagen per week geldig wordt. En voor een tweede studie betaalt een student evenveel collegegeld als voor de eerste studie.

Goed werk

Goede zorg