Blijf op de hoogte

vrijdag 3 oktober 2014

Doelen energieakkoord niet gehaald

Met het energieakkoord in de hand hebben PvdA en VVD alle nieuwe ambitieuze plannen om energie te besparen of te verduurzamen keer op keer tegengehouden. Nu blijkt dat de doelen in het energieakkoord niet worden gehaald. Dat is volstrekt onvoldoende en D66 wil van minister Kamp weten wat hij nu gaat doen om de schade in te halen.

Verlaagde doelen

Nu blijkt dat in het gunstigste geval in 2020 13% van de energie duurzaam wordt opgewekt. In het slechtste geval zal dat echter maar 10% zijn. De afspraken om energie te besparen blijken boterzacht te zijn: het energieakkoord heeft hier geen effect op laten zien.

De doelen waren al steeds naar beneden bijgesteld. De PvdA sprak in haar verkiezingsprogramma over 18% duurzame energie in 2020. In het regeerakkoord van PvdA en VVD was afgesproken dat in 2020 16% van de energie duurzaam zou worden opgewekt. Later is dat doel in het energieakkoord al verlaagd naar 14%. Nu wordt ook dat doel niet gehaald.

Innovatie en werkgelegenheid

Investeringen in schone energie en energiebesparing zorgen voor banen, innovatie en gezondheid. Nu is het aandeel van hernieuwbare energie nog geen 5%. Toch is duurzame energie en energiebesparing verantwoordelijk voor de helft van alle banen in de energiesector. In 2020 zou dit op kunnen lopen tot 230.000 banen, maar dat lukt alleen als minister Kamp nu extra maatregelen treft om de doelen te halen.

Nu is het moment.

Word nu lid