Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

maandag 31 december 2018

Dit was 2018

Dit was 2018. Het jaar waarin we voor het eerst sinds twaalf jaar samenwerkten in een kabinet, waarin honderden D66’ers zijn gekozen in gemeenteraden en ook daar het lef tonen om samen te werken.

Ook was 2018 het jaar waarin Alexander Pechtold na 12,5 jaar afscheid nam van de Tweede Kamer om plaats te maken voor een nieuwe generatie. Enkele dagen later stond die nieuwe generatie op: onze fractie koos Rob Jetten als fractievoorzitter. We hebben met Anne-Marie Spierings en Annelien Bredenoord een nieuwe partijvoorzitter en lijsttrekker voor de Eerste Kamer. En Sophie in ’t Veld is onze aanvoerder in Europa.

2018 was ook het jaar waarin we hard werkten voor de toekomst:

Voor de aanpak van klimaatverandering:

• Met onze historische klimaatwet. We leggen onze klimaatambities als een van de eerste landen ter wereld wettelijk vast.
  • En met het klimaatakkoord. Nederland laat hiermee eindelijk leiderschap zien. Met meer dan 600 afspraken halen we de klimaatafspraken van Parijs: we halveren de CO2-uitstoot in 2030.

Voor het onderwijs:

• Door een flinke salarisverhoging voor leraren. Gemiddeld een extra maandsalaris voor iedere leraar. Daarbij kregen docenten eenmalig bruto €2000,- extra.
  • En het collegegeld voor eerstejaarsstudenten is gehalveerd. Voor lerarenopleidingen zelfs de eerste twee jaar.

Voor vrijzinnigheid en vooruitgang:

• De donorwet van Pia Dijkstra is na acht jaar hard werken aangenomen. Dat is heel goed nieuws voor alle patiënten op de wachtlijst.
  • Het partnerverlof voor vaders en meemoeders wordt dankzij het wetsvoorstel van minister Wouter Koolmees uitgebreid. Vanaf 2019 krijgen zij niet twee, maar vijf dagen verlof bij de geboorte van hun kind. Vanaf 2020 wordt dat zelfs zes weken!
  • De Kroonbenoeming voor burgemeesters is uit de Grondwet. Het aannemen van deze initiatiefwet van Rob Jetten is een historische overwinning voor D66.

Voor Europa:

• Met humane opvang van vluchtelingen in de hele Europese Unie, dankzij Sophie in ’t Veld. Met taalles vanaf dag één, snellere toegang tot de arbeidsmarkt en bescherming voor kinderen en LHBTI’ers.
  • Een verbod op wegwerpplastics in heel Europa. Dat betekent minder plastic in onze zeeën en oceanen.
  • En twee keer zoveel geld voor natuur dankzij het werk van Gerben-Jan Gerbrandy. Bovendien komen er strengere internationale regels om onze dieren en planten beter te beschermen.

We kunnen het alleen samen.

In 2019 blijven we samenwerken aan de toekomst. Dat gaat niet vanzelf. Daar werken we iedere dag hard aan. Het komend jaar voeren we twee grote campagnes. Voor de provincie en voor Europa. Deze verkiezingen van maart en mei 2019 zijn van groot belang voor de toekomst van Nederland en Europa.

We wensen je een feestelijke jaarwisseling!

Sluit je aan bij D66

Nu is het moment.