Stadscongres terugblik: Samen bouwen aan een visie op de toekomst van klimaat

Het klimaat verandert, er komen hete periodes, stortbuien en een zeespiegelstijging op onze stad af. Hoe gaan we daar mee om? Dat was de grote vraag tijdens ons stadscongres. Politiek secretaris van ons afdelingsbestuur Deirdre Schuitemaker blikt terug op een succesvolle dag vol discussie en inspriratie.

Het Stadscongres over Klimaatadaptatie in Den Haag is achter de rug. En wat was het leuk! Zelfs op een zonnige dag was de zaal vol en lieten mensen uit de hele stad zich inspireren.

En wat hebben we veel geleerd! Niet alleen over de urgentie om snel aan de slag te gaan omdat het steeds heter en natter wordt. Maar ook over hoe bedrijventerreinen groene en fijne plekken kunnen worden. Over hoe mbo, hbo en wo met elkaar kunnen samenwerken om studenten op te leiden die in nieuwe beroepen klimaatverandering te lijf kunnen gaan. Over hoe je groen in de stad zelfs bovenop daken kunt gebruiken om bij te dragen aan meer biodiversiteit. Over hoe inwoners van de stad de beste ideeën voor klimaatadaptatie in hun buurt hebben, maar dan wel een gemeente nodig hebben die hen daarbij steunt. Over hoe je zo kunt bouwen, dat groen niet alleen de waarde van vastgoed vergroot, maar ook hittestress voorkomt. En over hoe groene plekken bijdragen aan de gezondheid van mensen, omdat ze er verkoeling vinden, meer bewegen en elkaar ontmoeten.

Dat vraagt wel wat van onze stad volgens de sprekers. De overheid moet heldere keuzes maken, er is een visie nodig op klimaatadaptatie, harde normen voor groen en een rekenmethode om groen waarde te geven. De stad mag best wat ambitieuzer zijn en meer daadkracht tonen, ze moet ruimte geven aan duurzame ontwikkeling en samen werken tussen disciplines is een must. Maar bovenal: iedereen in de stad moet de kans krijgen om aan te sluiten.

Kortom, voor alle aanwezigen volop nieuwe ideeën en contacten om mee verder te gaan en genoeg input voor D66 Den Haag om de groene agenda verder inhoud te geven.

Dank aan mijn mede-organisatoren Marco Swan, Aimée Verhulsdonck en Patrick Beekhuizen, dagvoorzitter Evita Rozenberg en dank aan alle sprekers voor hun inspiratie: Ted Veldkamp, Eva Stache, Hiltrud Pötz, Kevin Raaphorst, Iris Haverkort, Martine Rutten, Femke Bergisch, Joop Spijker, Menno Weverling, Rob de Wit, Rogier Krabbendam, Bram Heijkers, Manon Tiessink, A.P. (Alex) Ouwehand.