Blijf op de hoogte!

woensdag 1 maart 2017

Deltaplan cybersecurity noodzakelijk

D66-Kamerlid Kees Verhoeven roept op tot een deltaplan cybersecurity en wil hier jaarlijks 125 miljoen euro voor vrijmaken.

Verhoeven: “Cybercriminaliteit is een steeds grotere dreiging voor onze nationale veiligheid. Met één druk op de knop kunnen criminelen onze vitale infrastructuur platleggen,  digitale bedrijfsspionage  vormt een reële dreiging en gewone Nederlanders komen vroeg of laat in aanraking met internetoplichters. Nederland moet zich goed kunnen wapenen en daar zijn maatregelen voor nodig.”

50 miljoen onderzoek

D66 wil 50 miljoen euro uittrekken voor een Topinstituut cyberveiligheid en 50 miljoen voor het Defensie Cyber Commando. Verhoeven: “Meer onderzoek is nodig om Nederland veiliger te maken en cybercriminaliteit te bestrijden. Door kennis en kunde van het bedrijfsleven en de overheid te bundelen kan er baanbrekend onderzoek gedaan worden. Onze inlichtingendiensten waarschuwen al een aantal jaar voor cyberaanvallen vanuit Rusland en China en is er een dreiging van digitale spionage tegen Defensie. D66 vindt het noodzakelijk dat onze krijgsmacht zich kan wapenen tegen deze digitale strijd en wil dan ook jaarlijks 50 miljoen investeren in het Defensie Cyber Commando.”

Cyberrechercheurs

Ook de politie heeft een extra investering nodig. Te weinig Nederlanders doen aangifte van cybercriminaliteit zoals internetoplichting, online chantage (ransomware) en datadiefstal. Verhoeven: “De politie heeft onvoldoende kennis en middelen om cybercriminaliteit effectief aan te pakken. Politieagenten moeten beter getraind worden om aangiftes van cybercriminaliteit aan te pakken en er moet geld beschikbaar komen om cyberrechercheurs aan te nemen en op te leiden.”

Naast bovenstaande punten wil D66:

• Garantie op slechte software
    Softwareleveranciers moeten goede en veilige producten leveren. Net zoals het nalatig is om niet over de brandveiligheid van producten na te denken, moet een softwareleverancier er alles aan gedaan hebben om veilige software te leveren.
  • Alle ICT-systemen van de overheid doorlichten en de inkoop en aanbesteding aanscherpen
  • Een nationaal cybertestcentrum voor de beveiliging van vitale infrastructuren

Water-, energie-, telecom- en zorgvoorzieningen moeten extra beschermd worden tegen cyberaanvallen. Een aanval hierop kan ontwrichtend werken voor de samenleving en moet daarom extra weerbaar gemaakt worden. De eerste stappen zijn al genomen door The Hague Security Delta en TNO. Het kabinet moet met hen in gesprek en het voortouw nemen.

Lees het plan ‘Hoog tijd voor een deltaplan cybersecurity’ hier.