Blijf op de hoogte

zondag 12 augustus 2012

D66 wil donorkeuze laten registreren

In het radioprogramma De Overnachting van BNN, presenteerde Pia Dijkstra haar initiatiefwet om het actief donorregistratiesysteem (ADR) in te voeren. Sinds het CDA-congres voor een resolutie heeft gestemd om het ADR-systeem in te voeren is hiervoor een meerderheid in de Tweede Kamer. GroenLinks, SP en PvdA zijn ook voor dit systeem.

ADR-systeem

De wet vraagt mensen een keuze te maken of ze wel of niet donor willen worden. Als ze niks laten horen, krijgen ze een brief. Daarin staat nogmaals een oproep om te reageren. Voldoen mensen opnieuw niet aan dat verzoek, dan worden ze als donor geregistreerd. De geregistreerde kan deze registratie op ieder moment wijzigen. Ook willen we dat er een mogelijkheid komt om het besluit aan de nabestaanden te laten.

Huidig beleid schiet te kort

Het donorbeleid van de overheid schiet nu tekort. Promotiecampagnes leveren onvoldoende nieuwe donoren op. Volgens Dijkstra is de invoering van het ADR-systeem noodzakelijk. “Een ruime meerderheid van de Nederlanders staat positief ten opzichte van het ADR-systeem. Bovendien is in andere Europese landen als Spanje, België en Oostenrijk met succes een vergelijkbaar donorsysteem ingevoerd.”

Mensenlevens redden

De politiek kan het maar niet eens worden over een nieuw systeem voor orgaandonatie. Dijkstra: “De werkelijkheid in politiek Den Haag is dat wij het maar niet eens worden over het beste systeem voor orgaandonatie. En dat terwijl er 1300 mensen op een wachtlijst staan en er jaarlijks 150 mensen sterven, omdat er geen orgaandonoren beschikbaar zijn.” Uit verschillende onderzoeken blijkt dat 60 procent van de mensen wel donor wil worden. Toch hebben zo’n 7 miljoen Nederlanders hun keuze nog niet laten registreren. Dijkstra: “Wij vinden dat we van mensen mogen vragen goed na te denken over wat zij voor andere mensen kunnen betekenen. Dat redt mensenlevens.”

Hieronder het wetsvoorstel en de toelichting daarop. U kunt uw reacties mailen naar w.tonissen@tweedekamer.nl. U kunt uw reactie mailen tot en met 7 september.

D66 Wetsvoorstel ADR

D66 Toelichting ADR

Registreer ook jouw keus om wel of geen donor te zijn, of de beslissing aan je nabestaanden te laten.

Rob Jetten

Hi,