Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

donderdag 16 juni 2016

D66 wil betere afhandeling aardbevingsschade

D66-Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven wil dat aardbevingsschade aan woningen en gebouwen in het Groningen-gasveld beter wordt afgehandeld. D66 wil dat het Centrum Veilig Wonen (CVW) onafhankelijker wordt en daarom onder de National Coördinator Groningen wordt geplaatst.

De afhandeling van aardbevingsschade gebeurt nu nog onder toezicht van de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM). “Het is vervelend genoeg als er een scheur in je huis zit door de aardbevingen. Het is belangrijk dat de schade goed wordt afgehandeld en zo snel mogelijk wordt hersteld. Dan is het beter als het CVW achteraf verantwoording aflegt in plaats van vooraf toestemming vraagt aan de NAM”, zegt Van Veldhoven.

Duidelijkheid over erfgoed
Door een onafhankelijkere CVW wordt de afstand tussen de NAM en het CVW groter en kan het CVW beter zijn eigen afwegingen maken. Ook leidt dit tot meer transparantie. “Het cultureel erfgoed is van grote waarde voor Nederland. Als mooie oude monumentale gebouwen door aardbevingsschade zouden moeten verdwijnen, dan komen ze nooit meer terug. Dat wil D66 niet. Gegevens over hoe groot de schade aan rijksmonumenten d precies is, willen de NAM en het CVW niet delen. Ik roep daarom minister Kamp op om hier achter aan te gaan, zodat de gegevens boven water komen”, meent Van Veldhoven.

Nu is het moment.

Word nu lid