Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

maandag 16 juli 2012

D66 wil 500 miljoen investeren in leraren

Beter onderwijs is de motor van de samenleving. Onderwijs zorgt ervoor dat mensen hun weg vinden naar en op de arbeidsmarkt. We hebben het nodig om ons te vormen tot mondige, zelfstandige en betrokken mensen. Beter onderwijs kan alleen door betere leraren.

Onderwijs moet mensen stimuleren en de kans geven het beste uit hun talenten te halen, een heel leven lang. Den Haag gaat het onderwijs niet verbeteren, dat gaan de leraren zelf doen. D66 ondersteunt dat.

430 miljoen euro gaat naar de huidige leraren en leraressen. Zij krijgen de kans zich verder te ontwikkelen tot betere leraren, bijvoorbeeld door scholing in het gebruik van de nieuwste digitale leermiddelen of door het halen van een master. Zo worden leerlingen met extra beperkingen of talenten beter begeleid en gaat het onderwijsniveau op de hele school omhoog. Het vak van leraar blijft bovendien uitdagend en een beter geschoolde leraar gaat meer verdienen (én blijft voor de klas staan!).

70 miljoen euro gaat naar de begeleiding van startende leraren. Zij krijgen de tijd en de ruimte het vak goed onder de knie te krijgen. Uitval wordt voorkomen, ervaren docenten delen hun vakkennis en nieuwe inzichten en technieken komen de school binnen; beter onderwijs is het resultaat.

Lees hier het Plan Leraren van D66