Blijf op de hoogte

dinsdag 7 juni 2016

D66-voorstel meer tijd voor beter onderwijs aangenomen

Het voorstel van D66-Tweede Kamerlid Paul van Meenen om leraren meer tijd te geven om hun lessen voor te bereiden en hun vakkennis bij te werken, is aangenomen.

Van Meenen: “Dit is een mooie dag voor het onderwijs. Het is nodig dat leraren de tijd hebben om na te denken over hun vak. Daardoor krijgen leerlingen betere lessen. Bovendien heeft een leraar meer tijd om afzonderlijke leerlingen de aandacht te geven die zij verdienen.” Met het voorstel komt het aantal uren dat een middelbare schooldocent lesgeeft op het Europese gemiddelde: 20 uur per week. Nu geeft een leraar nog 25 uur les per week. Ook op basisscholen krijgen docenten meer tijd om te werken aan beter onderwijs.

Betere lessen

Het D66-voorstel wordt gesteund door leraren die pleiten voor meer tijd om eigen lessen te ontwikkelen en om de vakkennis uit te breiden. Staatssecretaris Dekker was aanvankelijk geen voorstander van het voorstel. Van Meenen hoopt dat de staatssecretaris desalniettemin voortvarend aan de slag gaat. Van Meenen: “D66 wil betere lessen in plaats van zoveel mogelijk lessen. De leraren zijn de experts. Dit voorstel geeft ze de tijd en de ruimte om de leerlingen het beste onderwijs te geven.” Van Meenen heeft het voorstel in totaal vier keer ingediend. De eerste keer was bij de begrotingsbehandelingen in 2014. “De aanhouder wint”, aldus Van Meenen.

Nu is het moment.

Word nu lid