Blijf op de hoogte

woensdag 1 juli 2015

Verzeker en bescherm zzp’ers

Vandaag zijn twee voorstellen van D66 met betrekking tot zzp’ers aangenomen.

D66-Tweede Kamerlid Kees Verhoeven pleit ervoor dat de privacy van zzp’ers beter beschermd wordt. Doordat het btw-nummer en het burgerservicenummer van zzp’ers hetzelfde zijn en het handelsregister open is, staat de privacy van één miljoen zzp’ers onder druk. Met het voorstel van D66-Tweede Kamerlid Steven van Weyenberg wordt een vrijwillige arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers toegankelijker. Op dit moment verzekert slechts 38% van de zzp’ers zich.

Bescherm zzp’er tegen fraude

Het btw-nummer van een zzp’er  is hetzelfde als zijn burgerservicenummer. Daarnaast zijn in het handelsregister van de Kamer van Koophandel gemakkelijk de thuisadressen te vinden. Hierdoor is identiteitsfraude – en daarbij bedreigen of stalken – gemakkelijk. Verhoeven: “De overheid zegt aan de ene kant ‘laat kopieën van uw paspoort nooit slingeren’. Aan de andere kant werkt de overheid fraude in de hand door het btw-nummer hetzelfde te laten als het bsn. Een fraudeur kan daardoor een DigiD en toeslagen aanvragen of een bankrekening openen op de naam van een ander.” Daarom wil D66 dat het btw-nummer wordt losgekoppeld van het burgerservicenummer. Zzp’ers moeten de mogelijkheid hebben een ander btw-nummer te kiezen. Daarnaast moet het handelsregister beter afgeschermd worden. Daarmee wordt de privacy van zzp’ers snel beter beschermd.

Maak verzekeren toegankelijker

D66 vindt het belangrijk dat zzp’ers zich kunnen verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid bij het UWV. Om de bestaande verzekeringen toegankelijker te maken, kan er bijvoorbeeld voorlichting worden gegeven of de inschrijftermijn kan verlengd worden. Van Weyenberg: “Zzp’ers hebben maar 13 weken om zich vrijwillig te verzekeren nadat hun verplichte verzekering is gestopt. In die fase zijn ze vaak nog druk met opstarten. Daarom wil D66 dat deze termijn tot ten minste 26 weken wordt verlengd. Zo wordt verzekeren voor zzp’ers makkelijker en kunnen zij zich volledig richten op hun nieuwe zaak, in plaats van op het vele papierwerk.”

Foto: Jeroen Mooijman

Nu is het moment.