Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

donderdag 17 mei 2018

D66 trots op Amsterdam Rainbow Dress in Europees Parlement

Deze week schittert de Amsterdam Rainbow Dress in Brussel. Op uitnodiging van D66-Europarlementariër Sophie in ‘t Veld wordt de regenboogjurk in het Europees Parlement tentoongesteld. Het Antwerpse transgender topmodel Maxim Magnus droeg de jurk tijdens een bijzondere fotoshoot met fotograaf Henri Verhoef.

In ‘t Veld: “D66 strijdt vanuit het Europees Parlement al jaren voor gelijke rechten. Ik ben daarom heel trots dat deze iconische Nederlandse creatie in het politieke hart van Europa wordt geshowd. Dat je in veel landen in de wereld niet de vrijheid hebt om te houden van wie je wilt, is onacceptabel. Iedereen moet zichtbaar zichzelf kunnen zijn.”

Werk aan de winkel

De Amsterdamse jurk is gemaakt door modeontwerper Mattijs van Bergen en vormgever Oeri van Woezik. In de zestien meter grote jurk zijn 75 vlaggen verwerkt van landen waar homoseksualiteit nog steeds is opgenomen in het wetboek van strafrecht. Zodra een land zijn wetten betert, wordt de vlag in de jurk vervangen door een regenboogvlag.

In ‘t Veld: “Hoewel wereldwijd belangrijke resultaten zijn geboekt, is er nog veel werk aan de winkel op het gebied van LHBTI-emancipatie. Ook in Europa. Kijk naar Polen of naar Litouwen. Mensen worden nog steeds gediscrimineerd of geïntimideerd om wie ze zijn of van wie ze houden. Dat is onacceptabel en daar blijven we tegen vechten. Daar staat deze jurk wat mij betreft ook symbool voor.”

Regenboogvlag op Europees Parlement

Vandaag, op de Internationale Dag tegen Homofobie en Transfobie (IDAHOT) wappert ook voor het eerst de regenboogvlag op het gebouw van het Europees Parlement. In ‘t Veld: “Een mijlpaal! Vandaag vieren we dat homoseksualiteit in 1990 door de Wereld Gezondheidsorganisatie van de lijst met ziekten werd gehaald. IDAHOT zou elk jaar net zo breed gevierd kunnen worden als Vrouwendag op 8 maart. Een wereldwijde viering van fundamentele rechten!”

Zorg & samenleving

D66 wil zorg van goede kwaliteit, die voor iedereen toegankelijk blijft. Zonder maatregelen betaalt een doorsnee gezin in 2040 bijna de helft van zijn inkomen aan zorg. D66 wil de zorguitgaven daarom minder hard laten groeien, door het kostenbewustzijn te vergroten. Doen we dat niet, dan wordt gezondheidszorg onbetaalbaar.