Blijf op de hoogte

woensdag 3 augustus 2016

D66 tijdens Gay Pride: durf mee te doen!

D66 vaart ook dit jaar mee met de Canal Parade door de Amsterdamse grachten, de afsluiting van de jaarlijkse Gay Pride. Om de LHBT-gemeenschap te vertegenwoordigen en ondersteunen stappen de volgende D66-prominenten aan boord: Tweede Kamerlid Vera Bergkamp, Europarlementariër Sophie in ’t Veld, senator Petra Stienen, burgemeester van Almere Franc Weerwind en de Haagse locoburgemeester en wethouder Ingrid van Engelshoven. Daarnaast zullen er ook buitenlandse gasten meevaren: Vladimir Simonko, voorzitter van het Litouwse COC, Hakan Ozkan van een LHBT-belangenorganisatie uit Turkije en de Deense kunstenaar Christian Vincent. Ook vaart Inge Intven mee, voorzitter van de belangenvereniging voor mensen met een intersekse conditie.

Onderzoek: zoenende mannen aanstootgevend

Het thema van de Gay Pride 2016 is “Dare to Join”. Hoewel het met de homorechten in Nederland goed gaat in vergelijking met andere landen, blijft het nodig om de vrijheden van het individu te verdedigen. Bergkamp: “Uit recent onderzoek blijkt dat een derde van de Nederlandse bevolking twee zoenende mannen aanstootgevend vindt, 10% van de bevolking negatief is over transgenders en 7% over homo- en biseksualiteit. Ook zijn er nog steeds juridische drempels en maatschappelijke vooroordelen over ‘roze gezinnen’. D66 zal niet rusten zolang niet iedereen in Nederland zichtbaar zichzelf kan zijn!”

Poetin

D66 strijdt in het Europees Parlement al jaren voor LHBT-rechten en zal dat blijven doen. In ’t Veld: “Veel partijen hebben homohaat een vast onderdeel van hun nationalistische, xenofobe, anti-EU agenda gemaakt. Of het nu gaat om de Russische president Poetin, de Hongaarse premier Orban, Marine Le Pen in Frankrijk of de Duitse AfD, allemaal werken ze mee aan haat en geweld tegen homo’s. Juist daarom is het belangrijk ook op Europees niveau te laten zien dat ongeacht wie je bent, van wie je houdt of wat je gelooft, iedereen dezelfde rechten heeft. Daarom was ik eerder dit jaar ook bij de Gay Pride in Oekraïne, Kiev, waar de strijd voor LHBT-rechten nog veel harder nodig is dan in Nederland. Het Europees Parlement staat al jaren pal voor de LHBT-rechten, en spreekt zich keer op keer uit. Dat is vandaag belangrijker dan ooit”.

Voorvechter

D66 maakt zich sinds haar oprichting hard voor de rechten van minderheden. Stienen: “Het blijft nodig om ons in te zetten voor homorechten. D66 is sinds de oprichting een voorvechter van de vrijheden van het individu. De partij maakte het huwelijk voor mensen van hetzelfde geslacht mogelijk, maakte een einde aan de weigerambtenaar, zorgde voor voorlichting over seksuele diversiteit op scholen en maakte het lesbisch ouderschap makkelijker.”

Nu is het moment.

Word nu lid