Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

dinsdag 12 december 2017

D66 steunt verlenging missies in Mali en in Afghanistan

D66 steunt de verlenging van de missie in Mali. De Tweede Kamerfractie van D66 heeft met deze missie ingestemd nu het kabinet álle conclusies en aanbevelingen van de OVV heeft overgenomen. Kernpunt daarbij is dat de medische zorg én het munitiebeheer 100% op orde is.

D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma: “Onze militairen doen belangrijk en moeilijk werk. Elke dag nemen ze risico’s. Dat kunnen we alleen van ze vragen als de medische voorzieningen 100% op orde zijn. Dat betekent niet dat elk risico kan worden weggenomen. Wel dat elk risico wat we kunnen wegnemen, moet zijn verwijderd. Nu we die garantie hebben gekregen, kunnen we de verlenging van de missie steunen.”

Grondige check bij wisseling van de wacht

Terecht heeft het kabinet veel werk gemaakt van het verbeteren van de medische keten. Het medische team is uitgebreid en beter getraind in evacuaties van patiënten. Togaleze chirurgen en anesthesisten zijn opgeleid. Nederlands personeel heeft het medische team in Kidal (Noord-Mali) getraind. Het ziekenhuis wordt structureel opgeknapt en er is een nieuwe medische helikopter die 24/7 binnen 20 minuten in de lucht kan zijn. De minister benadrukte dat de hele keten uitgebreid geoefend en getest is. Sjoerdsma: “Nu de medische zorg op orde is, is onze belangrijkste zorg dat dit ook zo blijft, ook bij een wisseling van de wacht. Bij elke rotatie van teams moet weer een grondige check plaatsvinden of de medische zorg op orde is. Dat heeft de minister toegezegd.”

Medische zorg op orde

Het spijkerharde OVV rapport concludeerde in september dat Defensie tijdens de missie in Mali ernstig tekort was geschoten in de zorg voor de veiligheid van uitgezonden Nederlandse militairen. Op 6 juli 2016 kwamen twee militairen om en raakte een derde militair ernstig gewond. Sjoerdsma: “De meest kritische arts die naar voren kwam in het OVV rapport heeft aangegeven dat de medische zorg, nu de verbeteringen zijn doorgevoerd, op orde is. Daar vertrouwen we op.”

Ook stemde de fractie van D66 in met verlenging van de Nederlandse bijdrage aan de missie in Afghanistan. Nederland traint de Afghaanse krijgsmacht en de Afghaanse politie, zodat zij tegenwicht kunnen bieden aan de Taliban.

Buitenland & defensie

D66 vindt dat Nederland deelt in de collectieve verantwoordelijkheid voor een veilige wereld. Een wereld waarin er voortdurend aandacht moet zijn voor mensenrechten, de internationale rechtsorde en mensen in kwetsbare posities. Internationale samenwerking is dé kracht achter veiligheid en welvaart. D66 ziet in die internationale samenwerking een leidende rol voor Europa.