Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

donderdag 21 december 2017

D66 steunt verlenging missie tegen ISIS

De Nederlandse bijdrage aan de internationale missie tegen ISIS wordt verlengd. De Tweede Kamerfractie van D66 heeft ingestemd met de verlenging van de missie om de Islamitische Staat te verslaan. Naast vier F-16 levert Nederland ruim 150 militaire trainers, die Iraakse veiligheidstroepen en Iraaks-Koerdische strijdkrachten opleiden en ondersteunen.

D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma: “D66 steunt de verlenging van de strijd tegen de Islamitische staat. Hoewel ze uit veel gebieden zijn verslagen, vormt ISIS nog steeds een bedreiging voor de regio daar en voor Europa.” Bijna de hele Tweede Kamer stemde in met verlenging van de missie, op de PVV, SP, PvdD en DENK na.

PVV tegen

In de strijd tegen ISIS is de internationale coalitie tot nu toe succesvol geweest. 96% van het grondgebied dat ze eerst controleerden zijn ze verloren. Ruim 6,6 miljoen mensen zijn bevrijd uit de handen van ISIS. Sjoerdsma: “De missie werkt maar we zijn er nog niet. ISIS is nog niet helemaal verslagen. Ik kan dan ook niet begrijpen dat een partij als de PVV, altijd de mond vol over angst, terreur en wat de regering zou hebben nagelaten in het voorkomen daarvan, deze missie tegen terreur niet steunt.”

Volgende fase

Sjoerdma vroeg in het debat aandacht voor de nieuwe fase. Sjoerdsma: “Wanneer ISIS eenmaal is verslagen, is deze missie afgerond. Dan is ons doel bereikt en dan is het ook zaak de huidige missie snel te beëindigen. Dan is het vooral aan de Irakezen, Syriërs en Koerden zélf om tot een duurzame, politieke oplossing te komen. Eventuele verlenging van Nederlandse betrokkenheid vraagt dan een nieuw besluit, en een nieuwe afweging.”

Buitenland & defensie

D66 vindt dat Nederland deelt in de collectieve verantwoordelijkheid voor een veilige wereld. Een wereld waarin er voortdurend aandacht moet zijn voor mensenrechten, de internationale rechtsorde en mensen in kwetsbare posities. Internationale samenwerking is dé kracht achter veiligheid en welvaart. D66 ziet in die internationale samenwerking een leidende rol voor Europa.