Blijf op de hoogte!

dinsdag 14 februari 2017

D66 stemt tegen Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten

D66 heeft vandaag tegen de nieuwe Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv) gestemd. Dat is de wet die bepaalt wat de Nederlandse inlichtingendiensten, de AIVD en MIVD, mogen doen en onder welke voorwaarden.

In het belang van de veiligheid van ons land ziet D66 de noodzaak van een nieuwe wet voor de AIVD en MIVD. En gezien de snel veranderende technologie acht D66 het niet meer dan logisch dat de diensten ook bevoegdheden krijgen op de internetkabel.

Voor ons stond voorop dat deze wet de diensten in staat moet stellen hun werk effectief te doen. Na vele pagina’s vragen in de schriftelijke voorbereiding, 20 concrete en genuanceerde verbetervoorstellen en een 10-uur durend debat kwamen wij tot de conclusie dat dit niet het geval zal zijn.

Onze belangrijkste voorwaarde was het uitsluiten van grootschalig verzamelen en analyseren van gegevens. Voor D66 is de toegang tot de kabel om internetverkeer te bekijken acceptabel om bijvoorbeeld terroristische netwerken in kaart te kunnen brengen. Maar niet als dit kan leiden tot een ongericht sleepnet. Dat laatste zou zowel het werk van de diensten schaden als veel onschuldige mensen. Keer op keer blijkt dat bij het voorkomen van terroristische aanslagen een menselijke bron veel effectiever is dan het massaal opslaan van internetverkeer.

Kees Verhoeven heeft daarom een voorstel gedaan om in de wet vast te leggen dat het aftappen van internetkabels niet mag leiden tot het stelselmatig en op grote schaal verwerven, verwerken of analyseren van gegevens. Dit werd door de regering ontraden omdat het kabinet wil dat wel degelijk stelselmatig en op grote schaal data worden vergaard en geanalyseerd. Daarmee is voor D66 het risico te groot dat wel het internetverkeer van velen bekeken wordt, terwijl dit onze veiligheid juist verslechtert in plaats van verbetert.

Ook de positie van de nieuwe toezichthouder, die bindend moet gaan beslissen of de AIVD en MIVD een bevoegdheid mogen inzetten, was een grote zorg voor onze fractie. In de Verenigde Staten is gebleken dat dit gesloten stempelmachines kunnen worden in plaats van kritische toezichthouders. Kees Verhoeven wil daarom hun positie versterken door vast te leggen dat het verzoek van de Minister om een bevoegdheid in te zetten wordt tegengesproken. Net als in de rechtbank horen de beslissende rechters dan niet alleen het pleidooi van de overheid, maar ook van een ander die de rechten van de verdachte beschermd. Ook hiervoor bleek geen ruimte te bestaan.

Ten derde wilde het kabinet niet uitsluiten dat ongeëvalueerde data gedeeld kunnen worden met buitenlandse geheime diensten waar Nederland geen samenwerkingsrelatie mee heeft. D66 vindt het onverantwoord om dozen gegevens van onschuldige mensen, waarvan niemand weet wat erin zit, aan andere landen, met andere regimes, te geven zonder te weten welke risico’s daaraan kleven.

Aan onze concrete en constructieve bijdrage voor een betere wet had het kabinet duidelijk geen behoefte. D66 acht de huidige wet en de wijze waarop deze er nu nog snel doorheen wordt gedrukt niet verantwoord en heeft daarom tegen de wet gestemd.