Schaf onnodige sekseregistratie nu echt af!

D66-Kamerleden Pia Dijkstra en Vera Bergkamp zijn blij dat de coalitie nu ook af wil van man/vrouw sekseregistratie waar dit overbodig is. Daarom heeft D66 vandaag een voorstel ingediend waar zowel de VVD als PvdA voor stemden.

Dijkstra: “Al eerder dit jaar heb ik voorgesteld om hier vanaf te stappen. Een paar weken geleden bleek dat ook de VVD en PvdA hier wel voor voelen. In veel situaties registreren we het geslacht zonder dat dit ergens toe bijdraagt. Puur uit gewoonte. Waarom is het van belang dat op je OV-chipkaart staat of je man of vrouw bent? Op je rijbewijs staat het bijvoorbeeld niet.”

Minder regels en bureaucratie
Het is in steeds meer landen mogelijk om sekseregistratie achterwege te laten. D66 wil ook in Nederland minder regels en bureaucratie op dit vlak. Bergkamp: “Als de vermelding van je geslacht op een document geen enkel doel dient, moet het daar ook niet meer op komen te staan. Doordat de OV-chipkaart bijvoorbeeld het geslacht vermeldt, is het voor transgenders soms lastig aan te tonen dat zij daadwerkelijk de eigenaar van de kaart zijn. Dat kan tot vervelende situaties leiden in het openbaar vervoer. Mensen moeten zichtbaar zichzelf kunnen zijn. Als er onnodige drempels zijn, dan vind ik dat deze weggehaald moeten worden. Laten we daarom stoppen met onnodige regels op dit vlak!”