Blijf op de hoogte!

maandag 13 november 2017

D66 regelt fonds voor journalisten in nood

Tweede Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma regelt een fonds voor Nederlandse journalisten in nood. Sjoerdsma:  “Journalisten die in het buitenland in de problemen raken, om wat voor redenen dan ook, moeten kunnen rekenen op alle mogelijke steun. Het gaat om het versterken van de persvrijheid wereldwijd.”

In sommige landen belanden journalisten zonder enige vorm van een eerlijk proces in de cel. Vaak zonder goede juridische bijstand door een gebrek aan financiële middelen. “Met dit fonds zetten we geld opzij om journalisten, zoals Rena Netjes, Bram Vermeulen en Okke Ornstein te helpen, trainingen te geven en procedures te vergoeden”, aldus Sjoerdsma.

Persvrijheid beschermen

Sjoerdsma dient zijn verzoek in bij de begrotingsbehandeling van Buitenlandse Zaken en wordt gesteund door de coalitiepartijen. Concreet vraagt hij middelen vrij te maken uit het Mensenrechtenfonds, specifiek voor journalisten in nood. Sjoerdsma: “Bedreigde journalisten moeten we helpen. Dit fonds moet een grote steun in de rug zijn.” Volgens het D66-Kamerlid hoeft het noodfonds niet enorm groot te zijn: “Met 1 á 2 miljoen kun je al behoorlijk veel journalisten die in de problemen komen, bijstaan.” De minister zal de omvang samen met organisaties die zich inzetten voor de persvrijheid bepalen.

Verdedigers van het vrije woord

Sjoerdsma wil het noodfonds niet alleen beschikbaar stellen voor journalisten die al in nood zijn, maar ook om zoveel mogelijk risico’s te beperken. Sjoerdsma: “Journalisten zijn vaak de belangrijkste criticus van een regering. Zeker in conflictgebieden lopen ze veel risico.  Als journalisten in nood zijn, moeten ze op ons kunnen rekenen maar voordat ze vertrekken zijn ook veiligheidsmaatregelen nodig.” Sjoerdsma denkt bijvoorbeeld aan het vergroten van het bewustzijn onder journalisten over veiligheidsrisico’s en het aanbieden van trainingen hoe ze zich daar tegen te kunnen weren.

Buitenland & defensie

D66 vindt dat Nederland deelt in de collectieve verantwoordelijkheid voor een veilige wereld. Een wereld waarin er voortdurend aandacht moet zijn voor mensenrechten, de internationale rechtsorde en mensen in kwetsbare posities. Internationale samenwerking is dé kracht achter veiligheid en welvaart. D66 ziet in die internationale samenwerking een leidende rol voor Europa.