Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

donderdag 5 juli 2012

D66 presenteert initiatiefwetsvoorstel weigerambtenaar

D66-Tweede Kamerleden Gerard Schouw en Pia Dijkstra maken morgen hun initiatief-wetsvoorstel openbaar, dat een einde wil maken aan het fenomeen van de weigerambtenaar. Schouw: “Ik vind het onbegrijpelijk dat gemeenten nog steeds weigerambtenaren benoemen. Kies je ervoor om trouwambtenaar te worden, dan hoor je wat D66 betreft gewoon de wet uit te voeren.”

Vrijheid

In de initiatiefwet staat dat weigerambtenaren niet langer tot ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Daarmee wordt bereikt dat het fenomeen van de weigerambtenaar over een aantal jaren niet meer zal bestaan. Dijkstra: “In Nederland heb je de vrijheid om te trouwen met wie je wil, die vrijheid moet niet beperkt worden door een ambtenaar. Na 11 jaar discussie willen we dat de wetgever nu principieel uitspreekt dat het belang van uivoeren van de wet zwaarder weegt dan de gewetensbezwaren van weigerambtenaren.”

In iedere gemeente trouwen

Daarnaast zorgt het wetsvoorstel ervoor dat homo-stellen in iedere gemeente kunnen trouwen: in elke gemeente moeten ten minste 2 ambtenaren van de burgerlijke stand aanwezig zijn die géén weigerambtenaar zijn. Ten slotte beoogt het wetsvoorstel dat weigerambtenaren bij een ontslagprocedure geen beroep meer kunnen doen op de Algemene wet gelijke behandeling met als motivering dat hij of zij het slachtoffer zou zijn van “indirect onderscheid” op grond van zijn of haar godsdienst.

Snel

Schouw en Dijkstra verwachten dat het wetsvoorstel snel kan worden behandeld. Er is al een advies van de Commissie Gelijke Behandeling en van de Raad van State beschikbaar. De komende tijd zal het voorstel op de website van D66 staan, waar iedereen input kan leveren op het stuk.