Blijf op de hoogte

donderdag 30 juli 2015

D66 op Gay Pride: “Wereldwijd jezelf kunnen zijn”

Buitenlandse LHBT-activisten prominent op D66-boot

Tijdens de 20ste Gay Pride in Amsterdam vraagt D66 aandacht voor de rechten van homoseksuelen, lesbiennes, biseksuelen en transgenders wereldwijd. Hoewel in Nederland voor hen ook nog veel te verbeteren valt, is de situatie over de grens vaak veel nijpender. D66-Europarlementariër Marietje Schaake vaart mee op de boot: “Vrijheid zit bij D66 in het DNA. Wij vinden dat iedereen zichtbaar zichzelf moet kunnen zijn, in Nederland en daarbuiten. De afgelopen jaren heeft D66 in Nederland mooie resultaten geboekt op het gebied van LHBT-rechten. Maar wat voor ons vanzelfsprekend is, is dat elders in Europa en de wereld helemaal niet. Daar zien we vaak een conservatieve golf die zorgt voor een toenemend anti-LHBT sentiment. LHBT-rechten zijn mensenrechten en moeten wat ons betreft structureel onderdeel uitmaken van het EU-buitenlandbeleid. Op een dag als vandaag vieren we de vrijheid, maar staat D66 ook stil bij wat er nog beter kan.”

Prominente bootgasten

Om aandacht te vragen voor de rechten van LHBT’ers wereldwijd vaart dit jaar een groep buitenlandse gasten mee op de D66-boot. Zij zijn uitgenodigd door de Europese ALDE fractie, waar D66 onderdeel van uitmaakt. Deze gasten zetten zich in eigen land in voor LHBT-rechten en komen onder andere uit Ierland, Malta, Hongarije, Litouwen, Tsjechiē en Slowakije. Naast hen en D66-Europarlementariër Schaake zullen onder ander ook D66-Kamerlid Wouter Koolmees, D66-senator Annelien Bredenoord en de Amsterdamse wethouder Abdeluheb Choho meevaren.

Initiatiefnota

De afgelopen jaren heeft D66 zich onder andere ingezet voor de afschaffing van de weigerambtenaar, het stoppen van discriminatie van homoseksuele leraren, het verbeteren van de positie van de lesbische meemoeder en het vergemakkelijken van de geslachtswijziging van transgenders. Maar D66 is nog niet klaar en daarom presenteerde de partij onlangs de initiatiefnota ‘Wereldwijd jezelf kunnen zijn’. Zo willen wij dat het Nederlandse homohuwelijk erkenning krijgt in heel Europa. Ook moet er van de Nederlandse regering meer steun komen voor internationale LHBT-activisten.

Buitenlandse LHBT-stellen trouwen in Nederland

Bijzondere aandacht vragen we voor ons voorstel het huwelijk in Nederland open te stellen voor buitenlandse LHBT-stellen. Nu kan dit alleen indien minimaal één van de aanstaande echtgenoten de Nederlandse nationaliteit heeft of in Nederland woont. Met dit voorstel wordt het ook mogelijk voor LHBT-stellen om te trouwen als dat in het eigen land niet mag. Schaake: “Waarom zou je als buitenlander, homoseksueel of hetero, niet kunnen trouwen in Nederland? Hiermee bezorg je mensen die in eigen land niet mogen trouwen de kans om hun liefde officieel te vieren. Zo wordt Nederland echt Gay Capital of the World.” Eerder deze week schreven D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma en D66-fractievoorzitter in Amsterdam Jan Paternotte al een opinieartikel in De Volkskrant.

Lees meer over Gay Pride 2015

Nu is het moment.