Blijf op de hoogte

vrijdag 30 november 2012

Door D66 homovoorlichting eindelijk verplicht!

Vanaf 1 december 2012 zijn alle scholen in Nederland verplicht voorlichting te geven over (homo)seksualiteit. “Dit is een belangrijke dag voor alle homojongeren die dagelijks te maken krijgen met onbegrip en uitsluiting. Een grote stap vooruit voor de sociale acceptatie en een veiligere school,” aldus D66-Tweede Kamerlid Pia Dijkstra.

Strijd

D66 strijdt al jarenlang voor verplichte homovoorlichting op scholen. In 2009 en 2011 dienden Alexander Pechtold en Boris van der Ham moties in om seksuele voorlichting te verplichten. Ondanks een ruime Kamermeerderheid, weigerde het kabinet deze moties uit te voeren. Een motie van Pia Dijkstra leidde er begin dit jaar toe dat voormalig onderwijsminister Van Bijsterveldt alsnog overstag ging.

Onveilig

Uit onderzoek blijkt dat voorlichting kan helpen om homogeweld te voorkomen. Voor veel homojongeren is de school een onveilige plek: de helft van de scholieren vindt dat je op school beter niet uit de kast kan komen, het aantal zelfmoordpogingen onder homojongeren is vier keer zo groot als onder heterojongeren en driekwart van de homojongeren wordt gepest of in elkaar geslagen.

Nu is het moment.

Word nu lid