Blijf op de hoogte

maandag 19 oktober 2015

D66: goed dat Wiebes ZZP-wet uitstelt

Staatssecretaris Wiebes heeft vandaag de Eerste Kamer verzocht om de behandeling van de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (wet DBA) uit te stellen. D66 vindt dat een goede zaak.

D66-Senator Alexander Rinnooy Kan: “D66 was heel kritisch op deze wet omdat de uitwerking van het wetsvoorstel een bureaucratisch schrikbeeld werd. Daardoor was het voor zzp’ers niet meer een aantrekkelijk alternatief voor de VAR verklaring, die door deze wet zou worden vervangen. Het is verstandig dat staatssecretaris Wiebes deze kritiek ter harte heeft genomen en een pas op de plaats heeft gemaakt. Zzp’ers dreigden de dupe te worden van te gedetailleerde regels van de Belastingdienst.”

Van de regen in de drup

Door het uitstel is invoering van de wet DBA per 1 januari aanstaande van de baan. Rinnooy Kan: “Er bestaat bij zowel zzp’ers als bemiddelaars en opdrachtgevers grote onzekerheid en zorg over de uitwerking van deze wet. Het is nu aan de staatssecretaris en de Belastingdienst om, samen met alle betrokken partijen, het huiswerk goed te doen en zo het vertrouwen in deze wet terug te winnen. Het zou daarbij verstandig zijn als het kabinet eerst met een fundamentele visie komt over de toekomstige inrichting van de arbeidsmarkt en de positie van zzp’ers.” Vorige week werd een motie van D66-Senator Thom de Graaf aangenomen, waarin de regering wordt verzocht met een eigen opvatting te komen over een meer evenwichtige verhouding tussen werknemers en zelfstandigen.

Nu is het moment.

Word nu lid