Bepaal welke mails jij ontvangt

donderdag 30 mei 2013

D66 garandeert patiënt verwijsrecht bij euthanasie

D66-Kamerlid Pia Dijkstra presenteert vandaag haar initiatiefwetsvoorstel, waarmee patiënten wiens huisarts weigert een verzoek om euthanasie te toetsen het recht krijgen om doorverwezen te worden naar een andere arts. Onder het wetsvoorstel staat ook een handtekening van GroenLinks. Dijkstra hoopt ook op steun van VVD en de PvdA: “D66 maakte samen met VVD en de PvdA de huidige euthanasiewet mogelijk.Met dit wetsvoorstel kunnen we deze wet verbeteren.” Het D66-Kamerlid nodigt betrokkenen en organisaties uit om te reageren op het voorstel, voor het wordt ingediend bij de Raad van State.

Verwijsrecht

Met de euthanasiewet uit 2002 van D66-minister Els Borst kregen mensen die ondraaglijk en uitzichtloos lijden zelf de regie over hun levenseinde. Evaluaties hebben sindsdien laten zien dat euthanasie in Nederland een erg zorgvuldig proces is. Toch is er één groep patiënten voor wie ‘eigen regie’ nog onbereikbaar is. Mensen wiens huisarts niet mee wil werken aan een euthanasieverzoek en die ook niet wil doorverwijzen naar een arts die dat wel wil. Met het wetsvoorstel van D66 zijn artsen nog steeds vrij om euthanasie te weigeren, maar zij moeten hun patiënt wel doorverwijzen naar een arts die wel openstaat voor om het verzoek te toetsen. Dijkstra: “Het gaat hier om een groep kwetsbare patiënten. Zij zoeken niet via Google even een andere arts. Daarom is deze wijziging een belangrijke verbetering van de bestaande wet.”

Praktisch en principieel

Voor Dijkstra is het weigeren om een euthanasieverzoek te toetsen zowel een praktisch als een principieel probleem. Praktisch, omdat het een reëel probleem is voor een grote groep mensen. 45% van de huisartsen heeft aangegeven in het verleden een patiënt met een geweigerd euthanasieverzoek niet te hebben doorverwezen. 2% van de huisartsen die eerder de hulpvraag van een patiënt weigerden geven zelfs aan nooit te zullen doorverwijzen naar een collega.[1] Dijkstra: “Voor mij is het een principiele kwestie. Iedereen in Nederland moet binnen de grenzen van de wet dezelfde mogelijkheden hebben om zijn of haar levenseinde te regisseren. Daar past het doorverwijzen van patiënten bij.”

Hieronder het wetsvoorstel en de toelichting daarop. U kunt uw reacties mailen naar c.brummer@tweedekamer.nl. U kunt uw reactie mailen tot en met 1 juli 2013.

Wetsvoorstel verwijsrecht bij euthanasie
Toelichting bij wetsvoorstel verwijsrecht bij euthanasie

[1] Tweede evaluatie Euthanasiewet, blz. 96.

Nu is het moment.

Word nu lid