Bepaal welke mails jij ontvangt

dinsdag 13 februari 2018

D66 en VVD willen parttime verpleeghuizen

D66 en VVD willen parttime verpleeghuizen waar ouderen een paar dagen per week wonen. D66-Kamerlid Vera Bergkamp: “Steeds meer ouderen blijven langer thuis wonen, maar er is een groep die in toenemende mate zorg en ondersteuning nodig heeft. Ook zijn er ouderen die de stap naar een volledig verblijf in een verpleeghuis te groot vinden. Zij kunnen baat hebben bij dit zogenaamde ‘deeltijdzorgwonen’, nu zijn de mogelijkheden voor mensen zonder een Wlz-indicatie zeer beperkt.”

VVD-Kamerlid Sophie Hermans: “Een plek waar je een paar dagen per week woont. Met de zorg en ondersteuning die daarbij hoort. Zo kun je een beetje wennen aan het wonen in een verpleeghuis. Bovendien ontlasten we dan de mantelzorgers en de wijkverpleegkundige die op de andere dagen voor je zorgen.” D66 en de VVD roepen het kabinet op pilots te draaien met parttime verpleeghuizen en zorgpensions.

Enthousiasme

De zorgsector is enthousiast over het plan. “Soms moeten mensen gewoon even op adem komen. Oudere mensen kunnen nu al tijdelijk even elders wonen, bijvoorbeeld in een zorgpension. Maar we denken dat er ook behoefte is aan structureel één of twee nachten niet thuis verblijven. Zo krijgt de mantelzorger wat lucht en komt de cliënt ook even in een andere omgeving. Daar hebben beiden partijen baat bij. Deze vorm van zorg zal er uiteindelijk toe leiden dat mensen langer zelfstandig kunnen blijven.”, zo zegt Liane den Haan, directeur-bestuurder van ANBO, de belangenbehartiger voor senioren. Ook mantelzorgvereniging Mezzo ziet veel in het plan. Liesbeth Hoogendijk, directeur van Mezzo, de landelijke vereniging voor mantelzorgers: “Mantelzorgers stellen een opname vaak uit omdat zij de zorg zelf willen geven. Met deeltijdzorgwonen is er een alternatief voor mensen die samen langer thuis willen blijven.”

Zorg & samenleving

D66 wil zorg van goede kwaliteit, die voor iedereen toegankelijk blijft. Zonder maatregelen betaalt een doorsnee gezin in 2040 bijna de helft van zijn inkomen aan zorg. D66 wil de zorguitgaven daarom minder hard laten groeien, door het kostenbewustzijn te vergroten. Doen we dat niet, dan wordt gezondheidszorg onbetaalbaar.

Nu is het moment.

Word nu lid