Blijf op de hoogte!

dinsdag 12 december 2017

D66 en CDA: Voorkom verspilling rolstoelen

D66 en het CDA willen dat verspilling van rolstoelen, trapliften en andere hulpmiddelen beter wordt tegengegaan. Beide partijen pleiten er bij minister De Jonge (VWS) voor dat gemeenten de aanvragen en reparaties van rolstoelen of andere hulpmiddelen sneller en beter moet afhandelen. Het voorstel kan rekenen op een meerderheid in de Tweede Kamer.

D66-Kamerlid Vera Bergkamp: “Soms moeten mensen maanden wachten op een rolstoel. En in sommige gevallen blijkt daarna dat de afstelling toch niet klopt. Dat is heel vervelend voor mensen wiens leven afhankelijk is van een rolstoel en zorgt voor enorm veel gedoe. Gemeenten moeten meer samenwerken, om mensen die afhankelijk zijn van hulpmiddelen beter te helpen en om kosten te besparen. Wij roepen de minister op om gemeenten in samenwerking met de Vereniging van Nederlands Gemeenten te ondersteunen bij een beter inkoopbeleid.”

Brandblaren en dikke vingers

Een rolstoel of traplift mag, als iemand verhuist naar een andere gemeente, niet zomaar meeverhuizen. Bergkamp en Geluk krijgen beide vele voorbeelden van verspilling van rolstoelen. Van mensen wiens rolstoel net zo duur was als een middenklasse auto, volledig aangepast aan hun handicap, maar toch niet mee mocht verhuizen. Van een moeder wiens zoon van 14 maar liefst 10 maanden moest wachten op zijn rolstoel, terwijl hij al helemaal uit de vorige was gegroeid. Of de armleuningen van een rolstoel waren zo afgesteld dat de armen van een jongen steeds tussen de spaken kwamen, met brandblaren en dikke vingers tot gevolg. Bergkamp: “In sommige gemeenten staan daardoor tientallen rolstoelen te verpieteren. Dat is zonde. Het is logischer en goedkoper om de rolstoelen gewoon opnieuw in te stellen en te gebruiken. Een rolstoel is voor sommige mensen een essentieel hulpmiddel in het dagelijks leven.”

Zorg & samenleving

D66 wil zorg van goede kwaliteit, die voor iedereen toegankelijk blijft. Zonder maatregelen betaalt een doorsnee gezin in 2040 bijna de helft van zijn inkomen aan zorg. D66 wil de zorguitgaven daarom minder hard laten groeien, door het kostenbewustzijn te vergroten. Doen we dat niet, dan wordt gezondheidszorg onbetaalbaar.