Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

donderdag 19 april 2018

D66 & CU: maak verbinding Gaza en Westelijke Jordaanoever mogelijk

De situatie in Gaza is onhoudbaar. Samen met de ChristenUnie nemen we het initiatief om een fysieke verbindingsroute tussen Gaza en de Westelijke Jordaanoever dichterbij te brengen.

Sjoerdsma (D66): “Er moet een oplossing komen die de wanhopige Gazanen meer lucht geeft, perspectief biedt op een normaal leven én die de veiligheid van Israel waarborgt. Toegang tot de Westoever via een rechtstreekse verbinding met Gaza kan daar aan bijdragen. We lossen het conflict er niet mee op, maar nemen wel een van de oorzaken weg die het conflict steeds aanwakkeren.”

Voordewind (CU): “Hopelijk kan dit er aan bijdragen dat de huidige geweldspiraal tussen Gaza en Israël doorbroken wordt. Het kan een volgende stap zijn om de bewegingsvrijheid van de inwoners van Gaza te vergroten en tegelijk de druk op Israël te laten afnemen. Eerder heeft Nederland daar al aanzetten toe gegeven met de levering van scanners die de screening van de goederenstroom aan Gaza doen versnellen.”

Veiligheid Israël voorop

Concreet vragen Sjoerdsma en Voordewind minister Blok gesprekken met Israël en Palestina te initiëren om de mogelijkheden voor een fysieke verbinding te bespreken. Ook stellen de coalitiepartijen voor dat Nederland zelf actief bijdraagt aan de totstandkoming van de verbinding tussen Gaza en de Westelijke Jordaanoever. Een dergelijke verbinding zorgt voor toegang tot medische zorg, mogelijkheden tot familiehereniging en substantiële handelsstromen tussen Gaza en de Westoever.

Zowel de ambassadeur van Israël als de vertegenwoordiger van de Palestijnse gebieden in Nederland hebben laten weten serieus naar de initiatieven van Nederland te willen kijken. In principe hebben zowel Israël als Palestina al ingestemd met een fysieke verbinding tussen de gebieden bij het tekenen van de Oslo-akkoorden in 1993. De Wereldbank heeft ook verschillende scenario’s uitgewerkt.

Buitenland & defensie

D66 vindt dat Nederland deelt in de collectieve verantwoordelijkheid voor een veilige wereld. Een wereld waarin er voortdurend aandacht moet zijn voor mensenrechten, de internationale rechtsorde en mensen in kwetsbare posities. Internationale samenwerking is dé kracht achter veiligheid en welvaart. D66 ziet in die internationale samenwerking een leidende rol voor Europa.