Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

donderdag 20 september 2018

D66 & ChristenUnie: meer begrijpelijke taal

Documenten van de overheid zijn voor veel mensen te moeilijk. Terwijl het juist belangrijk is dat ingewikkelde beslissingen op een begrijpelijke manier uit worden gelegd. D66 en de ChristenUnie willen dat het kabinet voortaan belangrijke documenten – zoals de begroting – ook uitbrengt in een versie in begrijpelijke taal.

D66-fractievoorzitter Alexander Pechtold: “Of je nu goed kunt lezen en schrijven of niet: het gaat erom dat ingewikkelde beslissingen op een begrijpelijke manier worden uitgelegd. De overheid is er voor iedereen, dan moet ook iedereen kunnen begrijpen wat de overheid communiceert.”

ChristenUnie-fractievoorzitter Gert-Jan Segers: “We maken het in de politiek vaak heel erg ingewikkeld, terwijl het belangrijk is dat iedereen begrijpt wat er in Den Haag besloten wordt. In ons land, in onze democratie, moet iedereen mee kunnen doen. Als we weten dat we mensen kunnen helpen door belangrijke documenten in makkelijke taal op te schrijven, moeten we dat doen.”

Ingewikkelde beslissingen goed uitleggen

De overheid zorgt al steeds vaker voor begrijpelijke taal op haar website. D66 en ChristenUnie willen daarnaast  dat het kabinet belangrijke documenten ook gaat uitbrengen in een versie in begrijpelijke taal. Bijvoorbeeld op het zogenoemde 2F taalniveau, zodat ook mensen die laaggeletterd zijn en dus moeite hebben met lezen, schrijven of rekenen de communicatie vanuit de overheid kunnen begrijpen.

Miljoenennota

D66 heeft dit jaar de Miljoenennota al laten hertalen in een versie in begrijpelijke taal. Deze wordt vanmiddag aangeboden aan stichting Lezen & Schrijven. De ChristenUnie bracht de afgelopen jaren onder meer haar verkiezingsprogramma’s uit in begrijpelijke taal.

Meer aandacht voor laaggeletterdheid

Zo’n 2,5 miljoen mensen in Nederland hebben moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Dit kabinet trekt vijf miljoen euro extra per jaar uit om laaggeletterdheid tegen te gaan. Bijvoorbeeld via taalcursussen die kinderen stimuleren meer te lezen en ouders meer voor te lezen. Naast dit extra geld vinden de coalitiepartijen het belangrijk te zorgen dat de communicatie van de overheid begrijpelijk is voor iedereen.

Onderwijs

De kracht van Nederland ligt in kennis en innovatie. Investeren in onderwijs vormt de sleutel tot succes en persoonlijke groei. D66 vecht voor het beste onderwijs en eerlijke kansen. Voor iedereen. Geef onderwijs de kwaliteit en aandacht die het verdient!