Blijf op de hoogte!

woensdag 15 november 2017

D66 & CDA: voorkom Russische inmenging bij onze verkiezingen

Organisaties uit Rusland hebben tijdens de Amerikaanse verkiezingen meer dan drieduizend politiek getinte advertenties op Facebook geplaatst. Ook in Nederland probeert Rusland de publieke opinie met nepnieuws te beïnvloeden.

Met de gemeenteraadsverkiezingen in zicht, trekken Kamerleden Kees Verhoeven (D66) en Harry van den Molen (CDA) aan de bel. Inmenging door buitenlandse entiteiten in onze democratie moet voorkomen worden. D66 en CDA stellen vandaag een pakket aan maatregelen voor tijdens de begrotingsbehandeling van Binnenlandse Zaken.

Transparantie over politiek getinte advertenties

Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken (D66) gaat al in gesprek met social media bedrijven om tot een aanpak van nepnieuws, trollen en bots te komen. D66 en CDA willen daarnaast meer transparantie over de afzender van politiek getinte advertenties op social media en meer openheid over de werking van algoritmes. Verhoeven: “Als duidelijk was geweest dat Russische organisaties achter die posts zaten, was Trump misschien geen president geworden. Los van wat je van Trump vindt, feit is dat inmenging in democratische verkiezingen voorkomen moet worden. Laat duidelijk zien wie achter een politieke getinte advertentie zit en wie ervoor betaald heeft. Net als bij advertenties in de krant en op tv.”

#trapernietin campagne

D66 en CDA willen ook meer openheid over de werking van algoritmes. Verhoeven geeft tegelijkertijd aan dat afspraken tussen social media bedrijven en de overheid zorgvuldig gemaakt moeten worden: “Fake news tegengaan en inmenging voorkomen mag nooit doorslaan naar censuur.” Tenslotte stellen de Kamerleden voor dat gestart wordt met een #trapernietin campagne om Nederlanders bewuster te maken van nepnieuws. Van den Molen: “Het kan gaan om misleidende, onjuiste informatie waar mensen hun mening of stem op baseren. Daar moeten we mensen bewuster van maken. Geef voorlichting over nepnieuws en tips hoe je het kan herkennen.”

Rechtsstaat & democratie

Een mens kan niet vrij zijn zonder recht. Daarom is de rechtsstaat al sinds de oprichting van D66 onze prioriteit. Onze vrijheid mag alleen door de staat ingeperkt worden, om onze veiligheid te beschermen. We moeten er daarbij wel op kunnen vertrouwen dat de staat zijn macht niet misbruikt. Die macht is nooit vanzelfsprekend en moet altijd kritisch worden gecontroleerd en gebaseerd zijn op principes als rechtszekerheid. Zonder een goed functionerende rechtsstaat en democratie bestaat vrijheid niet. Daarom verdedigt D66 de rechtsstatelijke waarden en de democratie in Nederland hartstochtelijk en streven wij ze na in de rest van de wereld.