Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

woensdag 28 november 2018

D66 & CDA: versterk aanpak tegen kindhuwelijken

D66 en CDA willen €7 miljoen extra investeren in het tegengaan van kindhuwelijken. De coalitiepartijen willen zo de organisatie ‘Girls not Brides’ extra ondersteunen.

D66-Kamerlid Achraf Bouali: “Alleen gezamenlijk kunnen we kindhuwelijken zoveel mogelijk tegengaan. Geef meisjes een toekomst. Iedereen heeft het recht zelf te kunnen kiezen of je trouwt, met wie en wanneer. Daar moeten we ons wereldwijd voor blijven inzetten.”

CDA-Kamerlid Anne Kuik: “Kinderen zijn in veel landen getekend voor het leven door gedwongen kindhuwelijken en seksueel misbruik. Zij moeten hier beter tegen worden beschermd. Daarom is die extra inzet zo belangrijk.”

Recht op een toekomst

‘Girls Not Brides’ is een internationaal partnerschap van meer dan 1000 organisaties. Zij ontwikkelen programma’s om kindhuwelijken tegen te gaan. Een belangrijk onderdeel in die aanpak is zorgen voor meer onderwijs: voorlichting op school over de gevolgen van een kindhuwelijk en seksuele voorlichting hebben in de afgelopen tien jaar zo’n 25 miljoen kindhuwelijken voorkomen. Cruciaal daarnaast in de aanpak van ‘Girls not Brides’ is het ondersteunen van lokale organisaties. Zij hebben direct contact en invloed op de lokale leiders en de ouders. Kuik: “Meisjes moeten kind kunnen zijn en verdienen een eerlijke kans om op te groeien tot zelfstandige vrouwen.”

Lokaal te werk gaan

Jaarlijks zijn wereldwijd nog steeds meer dan 12 miljoen meisjes onder de 18 het slachtoffer van een kindhuwelijk. Vaak hopen ouders zo hun dochter een betere toekomst te kunnen geven om te ontsnappen aan de armoede. Maar het gebeurt ook omdat het traditie is, of omdat ouders bang zijn voor de reputatie van hun dochter. Bouali: “In de families en in de lokale gemeenschappen moet de knop om waardoor meisjes kans krijgen op een toekomst.”

Buitenland & defensie

D66 vindt dat Nederland deelt in de collectieve verantwoordelijkheid voor een veilige wereld. Een wereld waarin er voortdurend aandacht moet zijn voor mensenrechten, de internationale rechtsorde en mensen in kwetsbare posities. Internationale samenwerking is dé kracht achter veiligheid en welvaart. D66 ziet in die internationale samenwerking een leidende rol voor Europa.