Kleine kinderen, grote kansen

Kleine kinderen, grote kansen
Op een koude, maar zonnige maandagochtend liep ik langs de school van mijn dochter. De kinderen waren thuis, de school was gesloten vanwege de coronapandemie. Op het schoolplein zag ik een ouder met zijn kind lopen, weer terug naar huis, de jongen sjokte somber achter de ouder aan.
Dit beeld raakte mij, was het bericht niet aangekomen? Vergeten de school-app te openen? Het nieuws niet gevolgd? Of kan deze ouder misschien niet lezen? Nu denk je wellicht, dat kan niet, dat gebeurt niet in Nederland.

Iedereen heeft onderwijs genoten, iedereen kan lezen en schrijven. Helaas moet ik je uit deze droom helpen. Niet iedereen in Nederland kan lezen en schrijven, en nee, dit betreft niet alleen mensen met een andere achtergrond. Nog steeds kan 1 op de 5 leerlingen die van de middelbare school komen niet goed genoeg lezen en schrijven om zich te kunnen redden in de maatschappij. Dit schokkende cijfer schreef ik al eens in een rapport –in 2012-, we zijn nu 9 jaar verder en internationale onderzoeken laten nog steeds hetzelfde beeld zien.

Ongelijkheid ontstaat onzichtbaar, zoals het voorbeeld hierboven. Het is een complex probleem dat niet eenvoudig op te lossen is. Er is een toename van ongelijkheid, niet iedereen kan meedoen en heeft eerlijke kansen.

Het onderwijs speelt een sleutelrol in het bieden van gelijke kansen aan alle leerlingen, maar kan dit niet alleen.
Het bieden van gelijke kansen begint al eerder, bij de kinderopvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Ik heb met eigen ogen gezien hoe waardevol VVE is. Toen mijn dochter de overstap van opvang naar VVE locatie maakte, zag je haar taalontwikkeling en sociaal- emotionele ontwikkeling met sprongen vooruit gaan. Dat gun je elk kind! Laaggeletterdheid moet je zo vroeg mogelijk voorkomen. Als er thuis geen taalrijke omgeving is, moeten wij hiervoor zorgen. Dit levert op de lange termijn voordelen op voor de hele gemeenschap.

Daarom pleit D66 Culemborg voor toegankelijk VVE aanbod voor alle Culemborgse kinderen, en koesteren wij de samenwerking tussen het consultatiebureau, de bibliotheek en de kinderopvang.
Mijn dochter is onlangs 4 jaar geworden, en dan komt natuurlijk de schoolkeuze. Hier was sprake van een luxeprobleem, want er is een enorme keuze. Culemborg heeft een fantastisch onderwijsaanbod, er is geen slechte school te kiezen.

De kwaliteit van het Culemborgs onderwijs is zeer hoog, dat vindt D66 een goede zaak! Toch zien we dat ook de Culemborgse scholen worstelen met de uitdagingen van deze tijd: het oplopende lerarentekort, leerachterstanden o.a. door de aanhoudende coronapandemie, problemen rondom huisvesting.
De samenwerking tussen scholen en schoolbesturen kan beter om gezamenlijk deze problemen aan te pakken. D66 wil deze samenwerking stimuleren door het opstellen van een Lokaal Educatieve Agenda en een het steviger voeren van het Op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO).

De kansengelijkheid wordt versterkt na schooltijd, word je voorgelezen, krijg je hulp bij huiswerk en ga je naar muziekles of sporten? Culemborg biedt veel mogelijkheden via de Brede school activiteiten. Een geweldig initiatief waarbij alle leerlingen de kans krijgen om per kwartaal een sport, natuur, techniek of muziekles te volgen. Dit zijn korte periodes waar kinderen kennis kunnen maken met een vereniging, maar wat gebeurt er daarna? Het moet niet blijven bij een kwartaal, als een leerling enthousiast is, moeten wij hen ook de kans geven om hun talenten verder te laten ontplooien.
Gelukkig is er in Culemborg het Jeugdfonds sport- en cultuur dat voorziet in financiële ondersteuning voor gezinnen die dat nodig hebben. D66 Culemborg vindt het belangrijk dat dit blijft bestaan. Een rijke schooldag, meer cultuuronderwijs en sport dat is wat D66 de Culemborgse kinderen wil bieden.

Een goede basis, dat is wat wij de Culemborgse leerlingen willen bieden. Maar gelijke kansen reikt verder dan de goede basis. Het vergt een brede aanpak, denk daarbij aan de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven om kansen voor Culemborgse jongeren op de arbeidsmarkt te vergroten. https://www.culemborgsecourant.nl/nieuws/algemeen/296309/d66-vvd-en-groen-links-zetten-zich-in-voor-hub-rivierenland.

Over andere aspecten van gelijke kansen volgt later meer.
De scholen zijn gelukkig open en ik zie de jongen weer huppelend op het schoolplein, afscheid nemen van zijn ouders en vrolijk de klas in lopen. Op naar een nieuwe leerzame dag!