Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

dinsdag 17 maart 2020

De coronamaatregelen voor werknemers

Veel werknemers maken zich zorgen over hun baan of de financiële impact op het bedrijf waar ze werken. Veel bedrijven hebben al gebruik gemaakt van de NOW-regeling, waarmee lonen kunnen worden doorbetaald door bedrijven die geen omzet meer hebben. Het kabinet verlengt deze regeling voor de komende drie maanden.

Deze crisistijd vraagt om uitzonderlijke maatregelen. Al ruim twee maanden ligt een groot deel van de economie stil. Sommige ondernemingen kunnen nu de verspreiding van het virus lijkt ingedamd weer open, maar andere bedrijven kunnen dat maar gedeeltelijk of blijven dicht. Veel ondernemers maken zich zorgen over geld om de rekeningen te betalen, het in dienst kunnen houden van hun mensen, of het overeind houden van het bedrijf. Voor bijna 2 miljoen werknemers is subsidie aangevraagd om de lonen te kunnen betalen. De economie is flink gekrompen en de verwachtingen worden met de dag somberder. Het steunpakket voor het behoud van banen wordt daarom met drie maanden verlengd.

Overheid neemt loonkosten over

Door de maatregelen die worden genomen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, moeten veel ondernemers hun deuren sluiten of hebben ze veel minder werk. Dat maakt het lastig om het loon van medewerkers te blijven betalen. Om ervoor te zorgen dat deze werkgevers niet hun medewerkers hoeven te ontslaan, neemt de overheid tot 90% van de loonkosten over van bedrijven die worden getroffen. Ook voor de werknemers die op oproepbasis of een nulurencontract werken. Hiervoor zijn voor de afgelopen en de komende drie maanden miljarden beschikbaar gesteld. Zo kunnen mensen hun baan behouden en hoeven zij hun rechten op een werkloosheidsuitkering niet te gebruiken.

Aan deze steun worden nu wel voorwaarden verbonden. Zo mag een bedrijf dat gebruik maakt van deze loonsubsidie geen bonussen uitkeren aan de top, eigen aandelen inkopen of dividend uitkeren aan de aandeelhouders. Wel zo eerlijk. Daarnaast wordt het subsidiepercentage iets hoger, waardoor ook sectoren waar de werkgeverskosten hoog zijn, het overgrote deel van hun loonkosten gecompenseerd krijgen. Ook wordt de regeling ruimer voor seizoenssectoren.

Daarnaast wordt scholing belangrijker. Voorwaarde voor subsidie bij de verlenging is dat werkgevers hun werknemers moeten stimuleren om aan bij- of omscholing te doen. Alleen zo kunnen we ons voorbereiden op de nieuwe economie. Om dit mogelijk te maken wordt naast het geld dat al beschikbaar is van werkgevers en werknemers, €50 miljoen extra ingezet voor ontwikkeladviezen en online scholing met het programma ‘NL leert door’. Dit moet in juli van start gaan.

Deze crisistijd vraagt om uitzonderlijke maatregelen. Veel ondernemers maken zich zorgen over geld om de rekeningen te betalen, het in dienst kunnen houden van hun mensen, of het overeind houden van het bedrijf. Er ligt nu een noodpakket voor de komende 3 maanden. Hoe moeilijk ook, we kunnen het samen aan. De overheid staat achter werkenden en ondernemers.