Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

dinsdag 17 maart 2020

De coronacrisis voor toerisme en de luchtvaart

Tienduizenden Nederlanders hebben werk in de luchtvaartsector, van stewards en stewardessen tot bagage-afhandelaars. Het coronavirus legt de luchtvaart momenteel grotendeels plat, en daarmee ook het werk van deze mensen. Bovendien is Nederland één van de best verbonden landen in de wereld. D66 wil een steunpakket voor bedrijven in de luchtvaartsector, vooral gericht op het behoud van deze banen.

Haal Nederlanders op uit het buitenland

Er zitten door deze crisis op dit moment nog veel Nederlandse reizigers en studenten in onzekerheid in het buitenland. D66 wil repatriëring in een Europees verband. We pleiten bovendien voor eenduidige communicatie voor reizigers en financiële steun voor repatriëring waar dit nodig is. Lees hier meer.

Europese maatregelen over vliegverkeer

Veel landen hebben hun grenzen voor Nederlanders gesloten. Europa heeft de buitengrenzen van de Schengenzone gesloten, met uitzondering van mensen uit het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Alleen ”essentiële reizen” zijn toegestaan. Daarbij gaat het om het repatriëren van familieleden van EU-burgers, diplomaten, de inreis van essentiële arbeidskrachten als dokters en verplegers en om mensen die gerepatrieerd worden die al langer in de EU wonen maar geen EU-burger zijn. Het is belangrijk dat ook bij deze essentiële vluchten voldoende veiligheidsmaatregelen worden genomen, zoals het afnemen van coronatests en eventuele quarantaineverplichtingen.

Het is goed dat op Europees niveau actie wordt ondernomen om de impact van het virus in te dammen. Tegelijkertijd is het belangrijk dat goederenvervoer mogelijk blijft. Daarmee zorgen we ervoor dat de bevoorrading van voedsel en medicijnen op peil blijft. Goederenverkeer heeft daarom juist een hogere prioriteit gekregen. Er zijn op Europees niveau ‘green’ of ‘fast’ lanes ingevoerd die het makkelijker maken om efficiënt goederen te vervoeren.

Per dag moet beoordeeld worden welke luchtvaartverbindingen binnen Europa gesloten moeten worden om verspreiding van het virus in te perken. Dit moet zoveel mogelijk Europees worden afgestemd, zodat de maatregelen zo effectief mogelijk zijn.

Coronamaatregelen voor mensen die werken in de toerismesector

Door de maatregelen die worden genomen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, ligt het grootste deel van de toerismesector stil. Om ervoor te zorgen dat deze werkgevers niet hun medewerkers hoeven te ontslaan, gaat de overheid tot 90% van de loonkosten overnemen van bedrijven die worden getroffen. Ook voor de werknemers die op oproepbasis of een nulurencontract werken. Hiervoor zijn voor de komende drie maanden miljarden beschikbaar gesteld. Zo kunnen mensen hun baan behouden en hoeven zij hun rechten op een werkloosheidsuitkering niet te gebruiken. Als het straks weer beter gaat kunnen deze mensen dan snel weer aan de slag.

De tegemoetkoming in de loonkosten gaat gelden voor alle bedrijven met een omzetdaling van meer dan 20% sinds 1 maart. Het UWV gaat zo snel mogelijk uitkeren en achteraf verrekenen zodat bedrijven snel over de benodigde financiële middelen kunnen beschikken en zoveel mogelijk banen kunnen worden behouden.

Daarnaast kunnen bedrijven in de toerismesector een verzoek indienen om hun voorlopige belastingaanslag te verlagen of om pas een stuk later en zonder boete belasting te betalen. Daardoor houden ze in deze lastige tijd meer geld in kas en is de kans groter dat zij deze crisis door komen.

Eenmalige tegemoetkoming van 4000 euro voor ondernemers

Er is een eenmalige tegemoetkoming van €4000 voor ondernemers in sectoren die direct getroffen zijn door de maatregelen die zijn genomen op verspreiding van het coronavirus te beperken. Het gaat onder andere over horeca, kappers en schoonheidssalons, reisorganisaties, zwembaden, fitnesscentra en sportclubs. Voorwaarde is wel dat er een bedrijfslocatie is buiten het eigen huis. De lijst met sectoren, precieze voorwaarden en het aanvraagformulier zijn te vinden op deze website van het RVO.

Meer weten?

We adviseren reizigers en Nederlanders in het buitenland om op Nederlandwereldwijd.nl te kijken voor actueel nieuws over reisadviezen en mogelijkheid van verschillende landen om in- en uit te reizen.