Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

dinsdag 17 maart 2020

Onderwijs en kinderopvang in de coronacrisis

Het besluit om de scholen tot en met 28 april te sluiten is ingrijpend. Voor leerlingen, leraren en ouders is de impact groot. Maar de duidelijkheid die hiermee wordt geboden is meer dan welkom. In een crisis als deze volstaat het niet om ruimte te laten voor interpretatie. We hebben behoefte aan heldere regels voor iedereen.

Wie mag nog naar school?

Alleen kinderen van ouders die werken in vitale functies zoals de zorg, de politie en de brandweer kunnen naar school voor opvang.  Alle andere leerlingen kunnen thuis lessen op afstand volgen. Op initiatief van D66 zendt NPO3 de hele dag schooltv uit. Leraren zijn nu hard aan het werk om dat zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen. Er wordt veel van jullie gevraagd. Daar zijn we jullie ongelofelijk dankbaar voor!

Eindexamens

De gezondheid van leerlingen en leraren staat voorop. Daarom is besloten om de centrale eindexamens niet door te laten gaan. In plaats daarvan krijgen scholen tot begin juni de tijd om schoolexamens af te nemen bij eindexamenleerlingen. Het liefst op afstand. Leerlingen krijgen een diploma op basis van de resultaten van het schoolexamen. Er volgt nog meer informatie over de mogelijkheid van herkansingen in de zomer en de zak­-slaagregeling.

We krijgen ook nog veel vragen van eindexamenleerlingen over het besluit van het kabinet om de Centrale Examens niet door te laten gaan. Heb je nog een vraag? Mail ‘m naar onze onderwijswoordvoerder Paul van Meenen, dan neemt hij ze mee in zijn vragen aan minister Slob.

Voor examenkandidaten in de vavo geldt hetzelfde. Voor leerlingen die het staatsexamen maken, zoals leerlingen in het voorgezet speciaal onderwijs, gaan de college-examens die half juni starten vooralsnog door. De resultaten van het college-examen zijn de basis voor het behalen van het diploma. Er is apart overleg met het Caribisch deel van het Koninkrijk over de consequenties daar.

Het mbo, hbo en de universiteiten zijn betrokken bij dit besluit. Zij zullen er alles aan doen om de aankomende studenten zo goed mogelijk te begeleiden in de overgang. Voor het hbo en wo is de aanmelddatum verplaatst van 1 mei naar 1 juni om leerlingen meer ruimte te geven in de studiekeuze. In het mbo is de aanmeldingsdeadline verplaatst van 1 april naar 1 mei.

Kinderopvang

De volgende beroepen kunnen blijvend gebruik maken van kinderopvang, INDIEN het kind geen ziekteverschijnselen vertoont. Ook als één ouder een cruciaal beroep uitvoert;

• Zorg
  • Onderwijs en kinderopvang
  • Openbaar vervoer
  • Voedselketen
  • Transport van brandstoffen
  • Vervoer van afval en vuilnis
  • Media en communicatie
  • Noodzakelijke overheidsprocessen
  • Continuïteit van hulpdiensten

Ouders die niet in vitale beroepen zitten maken nu geen gebruik van de kinderopvang. Toch adviseren wij ouders de gehele bijdrage voor de kinderopvang te blijven betalen. Dit stelt de kinderopvang in staat om flexibele opvang te bieden aan kinderen van ouders in vitale beroepen. Bovendien blijft hierdoor het recht op kinderopvangtoeslag behouden en bent  u verzekert van een plek voor uw kind(eren) als de opvang weer opengaat. De inzet van het kabinet is om de eigen bijdrage van de niet gebruikte opvanguren zoveel mogelijk te compenseren.